BBC News, فارسی - صفحه اول

مهمترین خبرها

  • دانشگاه کالیفرنیا

    درگیری در دانشگاه کالیفرنیا؛ انتقاد از پلیس لس‌آنجلس برای «تاخیر» در مهار خشونت‌ها

    صدها مامور پلیس در پی اعتراض حامیان فلسطینی‌ها در یک اردوگاه چادری در محوطه دانشگاه کالیفرنیا در لس‌آنجلس، حاضر شدند و دستور متفرق کردن معترضان یا دستگیری آنها را صادر کردند. در خارج از اردوگاه چادری معترضان، جمعیت زیادی از دانشجویان برای ابراز حمایت جمع شده‌اند. تظاهرات علیه جنگ غزه در ده‌ها دانشگاه در سراسر ایالات متحده ادامه دارد و بازداشت‌هایی در چندین دانشگاه انجام شده است. در دانشگاه تگزاس در دالاس، پلیس ضد شورش اردوگاه‌های مشابهی را بر هم زده است.

  • سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد گفته است که این سازمان اسناد به دست آمده توسط بی‌بی‌سی در خصوص قتل نیکا شاکرمی را «رسیدگی» خواهد کرد

    ابراز نگرانی سازمان ملل از اسناد منتشر شده در مورد نحوه «قتل» نیکا شاکرمی

    استفان دوجاریک، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد شب گذشته در نشست رسانه‌ای خود با خبرنگاران در خصوص گزارش‌ منتشر شده توسط بی‌بی‌سی در مورد نحوه «قتل» نیکا شاکرمی «ابراز نگرانی» کرد. آقای دوجاریک گفت که «دبیرکل سازمان ملل بارها نگرانی خود را از نقض حقوق بشر در ایران بیان کرده است». این مقام سازمان ملل با اشاره به وجود یک گزارشگر ویژه حقوق بشر در موضوع ایران گفت که «اگر بی‌بی‌سی مستندات خود را برای آنها ارسال کند، حتما مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت.»

  • نمایی از فیلم «پیر پسر»

    «پیر پسر»؛ مرثیه‌ای برای زنان در فیلمی به غایت مردانه

    «پیر پسر» ساخته اوکتای براهنی که در جشنواره روتردام جایزه بخش پرده بزرگ را برد، با یک صحنه شوک‌دهنده آغاز می‌شود، جایی که دو برادر به نام‌های علی و رضا با هم حرف می‌زنند. رضا از علی می‌خواهد که کار پدرشان را تمام کنند و حسرت می‌خورد که چرا دفعه قبل که او از حال رفته، همانجا کارش را تمام نکرده‌اند. این آغاز فیلم تکان دهنده‌ای است که به نوعی تا پایان و در همین مکان- یک خانه کهنه و قدیمی و چرک متعلق به پدر که نیاز به از نو بنا شدن دارد- ادامه می‌یابد، فیلمی که صحنه‌های خارج از این خانه آن هم به شکلی زنجیروار به صحنه‌های داخل خانه پیوند می‌خورد و گویی آنها حلقه رابطی هستند که قرار است ما را باز به همین خانه‌ای برسانند که زن‌ها در آن دفن می‌شوند.

  • لیتیوم در صحرای آتاکامای شیلی، واقع در "مثلث لیتیوم" استخراج می شود

    یک سوم لتیوم در حال استخراج جهان در کنترل چین است؛ «استثمار» مردم محلی یا گسترش اقتصاد سبز؟

    چین در سال‌های اخیر سرمایه‌گذاری گسترده‌‌ای در استخراج مواد معدنی حیاتی برای اقتصاد سبز انجام داده است. اما افزایش فعالیت چین در زمینه به تنش‌هایی میان شرکت‌های چینی و کارگران و مدیران محلی دامن زده است.

  • آقای مانل در سال ۲۰۱۹ و زمانی که وزیر خارجه بود، با چین قرارداد همکاری امنیتی امضا کرد

    نامزد طرفدار چین، نخست وزیر جدید جزایر سلیمان شد

    پارلمان جزایر سلیمان اقدام به انتخاب یک نخست وزیر جدید کرد که طرفدار روابط نزدیک با چین است. جرمیا مانل که پیش از این بعنوان وزیر خارجه فعالیت می‌کرد، توانست رای اکثریت اعضای پارلمان این کشور را به دست بیاورد.

  • آگهی فوت

    انور خضری زندانی کرد بعد از ١٤ سال حبس اعدام شد

    بنابر گزارش‌ها انور خضری، زندانی سنی که یکی از اتهامات او «عضویت در گروه‌های سلفی» بود صبح روز چهارشنبه بعد از تحمل بیش از ١٤ سال حبس در زندان قزلحصار کرج اعدام شده است.

  • خانم عتیبی سال ۲۰۱۹ به شبکه آلمانی «دویچه وله» گفت که احساس می کند آزاد است هرچه می خواهد بپوشد و دیدگاه هایش را بیان کند

    یک فعال زن در عربستان به ۱۱ سال زندان محکوم شده است

    دو گروه حقوق بشر حکم ۱۱ سال حبس برای یک مربی تربیت بدنی و فعال حقوق بشر توسط یک دادگاه جرایم تروریستی در عربستان سعودی را محکوم کرده‌اند.

  • پلیس در مرکز تفلیس از گاز اشک آور و ماشین آب پاش استفاده کرد و تعدادی زخمی شدند

    درگیری‌ها بر سر لایحه «الهام گرفته از روسیه» گرجستان را لرزاند

    در گرجستان پلیس ضد شورش برای متفرق کردن تظاهرکنندگان علیه لایحه‌ای که می‌گویند آزادی رسانه‌ها را هدف می‌گیرد، از گاز اشک‌آور و ماشین‌های آب پاش استفاده کرده است.

  • روزجهانی کار با نرخ بی‌سابقه بیکاری در افغانستان

    روز جهانی کارگر؛ نرخ بی‌سابقه بیکاری در افغانستان و مهاجرت جمعی کارگران

    در افغانستان پس از به قدرت رسیدن طالبان اما ضعف اقتصادی و نرخ بیکاری نسبت به اکثر کشور‌های جهان یکباره بالا رفته است. این کشور پس از کرونا شاهد تغییر نظام سیاسی بود که با خروج صد‌ها نهاد و مسدود شدن آن‌ها بیش از ۲۰ میلیون از جمعیت آن با بحران گرسنگی مواجه شده‌اند. در حال حاضر زنان افغان از کار کردن در بیرون از منزل به صورت گسترده با محدودیت‌های حاکمیت طالبان منع شده‌اند و در سه سال گذشته صدها هزار از مرد جوان بیشتر به خاطر کاریابی به کشورهای دیگر رفته‌اند.

دور دنیا با تازه‌ترین‌ها

ببینید

گزارش و تحلیل

زنان ایران و حجاب اجباری

کیست، چیست، کجاست

پربیننده‌ترین‌ها

شبکه های اجتماعی