افغان موج   
FacebookTwitterDiggDeliciousGoogle BookmarksRedditLinkedinRSS Feed

مصر درشوروشعورغوطه میخورد !

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

از چند روز پیش میدان تحریر مصر شاهد حضورمیلیونی مردم مصراست . حضوری که سعی کردند انعکاس چندانی به آن ندهند . رفتن مبارک پایان کارنبود . و ظهورنظامیان و اسلامیستها هم خواسته و درشان مردم مصر نیست . اعتراض با بیانیه ای از طرف "شواری عالی نیروهای مسلح" شروع شد. بیانیه ای که علنا ارتش را بالای پارلمان قرار میدهد، دستش را برای تدوین قانون اساسی باز میگذارد، بودجه ارتش را از هرگونه نظارت مصون میکند، به سران ارتش مصونیت قضایی میدهد، تعریف خطر امنیتی برای کشور را به قضاوت ارتش میسپارد و نهایتا ارتش را قدرت اجرایی کشور تا اطلاع ثانوی اعلام میکند. از سوی دیگر، تصویب سند «فراتر از قانون اساسی»، که هدفش محدود کردن اکید مجلس تدوین قانون اساسی در آینده بود، با مخالفت هائی روبرو شد. از جمله در میان اخوان المسلمین که آن را ابزاری می دیدند، برای دور نگهداشتن آنان از اعمال واقعی قدرت. در واقع، این متن به ارتش امکان می داد تا هر تصمیم مجلس آینده را رد کرده و حتی آن را منحل کند. در این جا «نمونه ترکیه» را مطرح می کردند و البته نه مدل کنونی، یلکه نمونه سی سال پیش که ارتش « مراقب» اسلامیستها و قدرت غیر نظامی بود ... حقی که با اصلاحات ده سال اخیر از ارتش ترکیه گرفته شد.

 ازانبوهی تحلیلهای مثبت و منفی که بگذریم ؛ به نظرمن یکی از جامع ترین نظرات را مهرنوش موسوی بیان کرد :

بر سر آزادی و حقوق زن میرود که در مصر یک انقلاب جدید شکل بگیرد. خفه شده بودیم از بس تصاویر زنان برقع پوش را به عنوان نماد "انقلاب عربی" بخورد ما دادند. امروز خبرگزاریهای رسمی دنیا خبر دیگری را مخابره کردند. در میدان تحریر اسلامیها به زنان غیر محجبه حمله کرده، آنها را مورد ضرب و شتم و تعرض جنسی قرار دادند. از جمله علیا ...ماجده دختر جوان مصری را در میدان تحریر به شدت مورد ضرب و شتم قرار داده، دو خبرنگار زن آمریکایی و فرانسوی را نیز وسط خیابان لخت کرده و به آنها تعرض جنسی نمودند. تا اینجای تصویر نشان میدهد که اسلامیها متوجه شده اند فرمول خمینی را نمیشود در مصر پیاده کرد. دولت غربی نمانده که از طریق تبانی با آن اخوان المسلمین به قدرت برسد. دول غربی خودشان از دست ارثیه خمینی گیر کرده اند. قدرت را هم نمیشود اول گرفت و بعد روی صورت زنان تیغ کشید. در مصر باید اسلامیها برای گرفتن قدرت، اول با سکولاریسم دست و پنجه نرم کنند. تجربه انقلاب ایران و کلاهی که سر مردم گذاشتند به مردم منطقه ثابت کرد که یا از روز اول اسلامیها را رسوا و از صحنه بیرون میکنند یا نصیب زن همینی میشود که این چند روزه در قاهره اتفاق افتاده است. به اعتقاد من در انقلاب دوم مردم مصر، جنگ بر سر سکولاریسم یا بربریت اسلامی است. مرکز و محور این جنگ هم حق و حقوق زن است. مردم ایران با وسواس و نگرانی و هشیاری تمام این جدال را دنبال میکنند

انقلاب مصردرژانویه 2011 در روز تعطيلی سراسری به مناسبت روز پليس جرقه خورد . گروه بيشماری از مردم مصر، اين روز را روز خشم خواندند و به خيابان ها ريختند. در26 ژانویه دولت مصر برای جلوگيری از گسترش اعتراض های مردمی، شبکه اينترنت را قطع کرد. هزاران کشته و زخمی فقط شعله را سوزنده ترمیکرد .درفوریه مصر ومیدان تحریر به سرعت جهانی شد .درگيری خشونت بار بين مخالفان و هواداران حسنی مبارک، رييس جمهوری، در ميدان تحرير در قاهره رخ داد.حسنی مبارک استعفا داد. جشن پيروزی در ميدان تحرير برگزار شد. مبارک به کاخ رياست جمهوری در شرم الشيخ رفت.معترضان با هجوم به مراکز امنيتی، به اسناد اطلاعاتی نيروی های امنيتی در خصوص شهروندان، دست يافتند. چند خودروی پليس به آتش کشيده شد. کشف مراکز امنیتی و اطلاعاتی توسط مردم خیلی درمدیای وال استریت سروصدا نکرد .

اما این فقط یک شروع مبارک بود . شروعی مرحله ایی که پایانی ندارد . اکثریت مردم مصر به برگزاری همه پرسی رای دادند. حزب دموکراتيک ملی، حزب حاکم وقت، و سازمان اخوان المسلمين به رفراندم رای دادند. در درگيری های خونين بين مسلمانان و مسيحيان قبطی، در حومه قاهره، ۱۲ تن کشته و ۲۳۰ تن زخمی شدند.از اول ژوئیه اعتراض های گسترده عليه رهبری نظامی از سر گرفته شد. بسياری از مصری ها اين دور جديد از اعتراض ها را انقلاب دوم ناميدند. درماه اوت محاکمه حسنی مبارک ۸۳ ساله، دو پسرش و ديگر مقام های عاليرتبه، در قاهره آغاز شد.درسپتامبر ودر پی کشته شدن ۵ پليس مصری در مرز با اسراييل، معترضان به سفارت اسراييل در قاهره حمله کردند. اکثر ديپلمات های اسراييلی از سفارت بيرون آورده شدند. شش ديپلمات نيز توسط نيروی های امنيتی مصر، نجات يافتند.

درماه اکتبر درگيری های خونين بين مسيحيان قبطی و ارتش در مقابل ساختمان تلويزيون دولتی در قاهره، ۲۴ تن کشته و ۲۰۰ تن زخمی شدند. مسيحيان عليه تخريب يک کليسا در جنوب مصر دست به اعتراض زده بودند.

و در نوامبر میلیونها مصری، در اعتراض به ادامه حاکميت نظاميان به ميدان تحرير ريخته اند. در اين اعتراض های خشونت بار تا کنون بيش از ۳٣ تن کشته و صدها تن زخمی شده اند. معترضان نیروهای پلیس را متهم می‌کنند که علیه تظاهرکنندگان در میدان تحریر از نوعی گاز‌ سمی استفاده کرده‌اند.

ظاهرا تا دو روز دیگرانتخابات پارلمان آغاز می شود و مصری ها در يک انتخابات سه مرحله ای اعضای مجلس نمايندگان را انتخاب خواهند کرد. شورای عالی انتخابات نيروهای مسلح، متشکل از ۲۰ افسر ارتش که در حال حاضر حاکميت مصر را در اختيار دارند.کمال جنزوری در سال‌های ۱۹۹۶ تا ۱۹۹۹ نخست‌وزیر مصر در دوران حسنی مبارک بود و هم اکنون ازحمایت اسلامیستها برخورداراست .....انتخاب کمال جنزوری به عنوان رئیس دولت موقت تاثیری بر آرام کردن موج اعتراضی تا کنون نداشته است. بسیاری از تظاهرکنندگان میدان تحریر جنزوری را سیاستمداری ناکارآمد و از بقایای رژیم مبارک تلقی می‌کنند. خواست مرحله ای مردم مصر خارج کردن نظامیان از صحنه سیاست است . جنگ واقعی مردم مصر با اسلامیستها و اخوان المسلین هم میتواند یک مرحله سخترباشد !

مصرنه تونس است و نه لیبی و نه سوریه.... از نظرشعورسیاسی جامعه مصرچند قدم تاریخی جلوتراست ، ازهمان زمان ملی شدن کانال سوئزاین مشخص بود وطبعا سقف خواسته های امروزش هم بیش از نظامی ها و اسلامیستهای غارنشین است وکارشان هم سختر ....

 

دست مریزاد ....

 

اسماعیل هوشیار

26.نوامبر2011

05.آذر.1390