افغان موج   

آنچه در فراخوان نظام اموزشی دولت کرزی مطرح بحث
'
است

 

 

 در تازه ترین چشم بندی های آقای کرزی رئیس جمهور به نام افغانستان آموزش به زبان انگلیسی در دو دانشکده ای طبابت و مهندسی آمده است. اینبار او ظاهران سخنانش را در گرد همایی مسوولان تعلیم و تربیه برای اصلاح نظام اموزش و کاریابی بیان کرده است.

اظهار چنین طرحی  در نظام آموزشی افغانستان از اشغال افغانستان توسط نیرو های ناتو به سرتمداری امریکا و انکلیس شروع شده  که در راس آن بعد از مشاورین خارجی تعداد کثیری از اعضای حزب فایشستی « افغان ملت» به زعامت اشرف غنی احمدزایی ، انورالحق احدی، اسماعیلیون، کریم خرم، فاروق وردک، سلیمان لایق و چند نفر مشاور دیگر افغان و امریکایی نسب شروع شده است. این پروژه با طرح های شیطانی اکادمیسین های به نام تا مرحله ای پیشرفت که سند بدنامی این آقایون وسیله ای به نام دایره المعارف به اقوام تاجیک ، هزاره و ازبک افغانستان توهین بزرگی به نشر سپرد و زمینه ای جنجال بزرگی را در سطح ملی ارمغان آورد. درین سند به وضاحت اقوام هزاره را رافضی و بی اتفاق و تاجیکهای افغانستان را اقلیت ناچیز جلوه داد.

هرچند به این سند تهیه شده توسط نخبگان افغان ملتی به سرعت خط بطلان کشیده شد ولی پیشنهاد دیگری اینبار از زبان خود رئیس جمهور امریکایی افغانستان مبنی بر فراموشی زبان فارسی دری برای اموزش طبابت و مهندسی پیشنهاد میگردد. جلالتمعاب میفرماید: «... عامل عدم رشد اقتصادی ما این است که تحصیلات در رشته‌های مهم به زبانی نیست که آموزش علوم به آن آسان باشد، یا به دست آوردن کتاب آسان باشد.» از آقای کرزی باید پرسید: مگر کتاب ( قانون در طب) بوعلی سینا هفتصد سال در اروپا تدریس نمیشد؟ آیا این کتاب را بوعلی سینا به زبان انگلیسی نوشته بود. مگر شما از کتب ( زاویه، جامع البدایع و علم هیئت ) در علم ریاضی ابن سینا را میشناسید. از ( جبر و مقابله) عمر خیام که تا الحال فورمول های آن منطق روزگار شرق و غرب است اطلاعی دارید یا نه ؟ از تحقیقات ابوریحان البرونی در مورد فیزیک، خاکشناسی، نجوم به نام های (زمرد و الماس، جزر و مد رودها و نهر ها، اشکال هندسی گلها و گیاه ها، خسوف و کسوف و مقدار حرکت دوری ثوابت ) چیزی شنیده  اید یا نه؟ .

یقین دارم که همه این مسایل را در دوران مکتب و دانشگاه بار بار به آقای کرزی گفته اند و خبر دارند. بر علاوه میخواستم بدانم در دانشگاهای المان، فرانسه، ایطالیا، چین، روسیه ، اوکراین، دنمارک، سویدن، ناروی، هسپانیا هم طبابت و مهندسی به زبان انگلیسی آموزش داده میشود؟ یا در خود افغانستان که نوابغی را قبلن در فن طبابت و مهندسی تربیه کرده است از برکت زبان انگلیس بوده است؟.

 عوامل عدم رشد اقتصادی افغانستان را ارتباط دادن به زبان خیلی کودکانه است. زیرا از برکت همین  انگلیسی زبان ها بود که ملیارد ها دالر باد آورده عوض صرف نمودن در پروژه های عام المنفعه و انکشافی توسط همین انگلیسی زبانهای امریکایی مشرب غارت شده و در بانک های لاس انجلس، دوبی، لندن، پاریس ذخیره است. حتا برادر عزیز آقای کرزی  در چپاول کابل بانک از موقف یاران انگلیس زبان خود استفاده کرد.

پس بیاید اعتراف کنید که اصل موضوع به حاشیه کشاندن زبان نود و پنج در صد مردم افغانستان یعنی ( فارسی دری ) است. زیرا قبلن مشاور ارشد آقای کرزی  کریم خرم واژه های دانشگاه و دانشکده را غیر اسلامی وانمود کرده بود و مشاور فرهنگی دیگر شان اسماعلیون در سایت تول افغان نوشته بود که زبان فارسی دری زیر تاثیر زبان انگلیسی در حالت رکود است و چیزی نخواهد گذشت که زبان پشتو زبان درباری میشود.

وزیر معارف فاروق وردک در کینه اندوزی به زبان فارسی و فارسی زبان ها مکتب ابتدای بی بی مهرو را به نام قیوم وردک نامگذاری کرد، بالای کتب زبان دری آنرا زبان دوم نوشت. بلی تاکید دوستان هم نظر آقای کرزی در مورد رشد و انکشاف زبان فارسی دری در افغانستان تا سرحد جنون حکایتگر اندیشه های فایشستی است. پشتون قوم برتر، پشتون صاحب سرزمین، پشتون اکثریت، پشتون اختیار دار زدن و کشتن و بلاخره مالک بالامنازعه افغانستان...

آقای رئیس جمهور میفرمایند: « ... یکی از دلایل پیشرفت هند و پاکستان به ویژه در رشته های پژشکی، آموزش به زبان انگلیسی است » اینرا نمیگویند که اگر دسیسه های سوسیال امپریالیزم روس و امپریالیزم امریکا به خاطر اشغال این سرزمین، سه و نیم دهه جنگ ویرانگر را سبب نمیشد. حالا دال خور های پاکستانی به یک قطره آب محتاج افغانستان بود. اگر انگلیس در قرن هژده عوض زبان فارسی دری زبان انگلیسی را زبان رسمی دوایر هند نمیساخت حالا نفوس گویندگان فارسی دری از زبان انگلیسی زیادتر بود. اگر چنین قضاوتی از زبان یک کودک دبستانی می برآمد میگفتم خیر!... ولی وقتی یک رئیس جمهوری میفرماید: « جوانی که در دانشگاه به عوض آموختن درس به دنبال حزب بازی می رود، نه به خود خدمت می‌کند نه به خانواده‌اش و نه به مملکتش » برایم خیلی  نگران کننده است. خوب مگر قشر جوان و دانشگاهی اگر نتواند در مقابل اشغال، زورگویی، تجاورز به ملک و مال و ناموس مردم، قاچاق مواد مخدره، چپاول دارایی های عامه و بلاخره فساد اداری دولتی صدایش را بلند نکند. چه کسی از اعضای کابینه آقای کرزی و پارلمان فرمایشی و سنای انتصابی آن  صدای خود را بلند خواهد کرد؟ اگر  اقای کرزی آرزو دارد که نسل جوان بعد از این همه ظلم و تعدی که بر مردم افغانستان میرود به گوشه نشسته و با مواد مخدره تسکین رنج و درد هایش را مرفوع سازد فکر میکنم از تاریخ چیزی به چانته ندارد.

در مورد پاکستان نظر آقای کرزی نه چنانکه ایشان دُر فشانی میکنند؛ بلکه حقایق تاریخی چنان روشن و قابل لمس است که مدیای جهان بار ها تکرار کرده اند. پاکستان بر اساس یک دسیسه ای انگلیس در اوسط قرن بیست بوجود آمد. این جغرافیا شامل ملیت های پشتون، بلوچ، پنجابی و کشمیری است که شامل پیمان های نظامی با انگلیس و امریکاست و اگر سالیانه ملیارد ها دالر کمک بلاعوض این پشتیبانان خود را نداشته باشد حتا یکروز پاکستانی در جغرافیای جهان وجود نخواهد داشت. در پاکستان با وصف آنکه از برکت زبان انگلیسی سالیانه تبرعه و تمویل مالی میگردد هم اکنون شکننده ترین وحدت ملی در آن حکمفرماست. غیر از تجاوز به همسایه هایش و آن هم به اشاره سازمانهای جهنمی امریکا و انگلیس هنری ندارد. اگر آقای کرزی تا حالا خبر ندارند من میگویم. مخفی گاه تروریستانی چون بن لادن در پاکستان بود. ملا عمر، مولوی حقانی  و گلبدین راکتیار همین حالا در پاکستان است و توسط انگلیسی زبانهای آی اس آی پاکستانی نگهبانی گردیده و برای انتحاری های شان به زبان انگلیسی یاد داده میشود که جهاد یعنی خود را منفجر کردن و ده ها کودک جوان و پیر افغانستان را از بین بردن است.

در اخیر میخواهم بگویم حیف نام قوم بزرگ پشتون که داراکولا های از جنس کرزی و یاران سر دسترخوانش به نام آنان سیاستبازی و جعلبافی میکنند.

نعمت الله ترکانی

24 جون 2012