افغان موج   

حسن روحانی بعد از ترک نیویورک به سمت تهران ؛ ازهمان داخل هواپیمان ؛ خواستار گفتگوی تلفنی با اوباما شد ! به گفته یک بوفالوی آمریکایی که خواسته نامش فاش نشود ،آقای روحانی پیش از ترک نیویورک خواستار گفت و گوی تلفنی با آقای اوباما شده بود ومثل شخصییت ETهی میگفته تلفن تلفن ! روحانی بعدا با انتشار پیام هایی در شبکه اجتماعی توییتر بخش هایی از مکالمه خود با باراک اوباما را نقل کرده است . به نوشته آقای روحانی او به باراک اوباما گفته است که با عزم سیاسی می توان به سرعت به اختلافات بر سر برنامه اتمی ایران پایان داد . آقای روحانی همچنین به باراک اوباما گفته است که به تعامل با اعضای گروه ۱+۵، به خصوص ایالات متحده در هفته ها و ماه های آینده امیدوار است .

شروع تماس :

روحانی : چطوری بوفالو؟

اوباما : خوبم گاومیش . اون کلیدتو اگه میفروشی مشتری ام !

حسن : نه فروشی نیست . الان چکارمیکنی ؟

حسین : دارم با تو حال میکنم....

حسن : تا دیروز کجا بودی ؟

حسین : از سی و چهار سال پس از آن روزی که مهدی بازرگان نخست وزیر دولت موقت ایران به همراه مصطفی چمران و ابراهیم یزدی در الجزیره رودروی زبیگنیو برژینسکی مشاور امنیت ملی جیمی کارتر نشستند تا درباره آینده روابط تهران-واشینگتن پس از پیروزی انقلاب ایران مذاکره کنند....تا حالا تو کف بودم !


روحانی نوشت در پایان مکالمه او برای آقای اوباما آرزو کرده که روز خوبی داشته باشد و رئیس جمهوری آمریکا هم به فارسی گفته است : عید شما مبارک و خداحافظ  . حسن روحانی دراین مکالمه تاریخی با زبان انگلیسی حال مادروخواهر اوباما را هم پرسیده و کریسمس را از حالا تبریک گفته.....که اوباما ضمن تشکر فراوان اظهارداشته که همه چیزش فدای صلح امام حسن ! متقابلا اوباما حالِ ولی فقیه را پرسیده که روحانی سلام گرم وعلاقه وافرعظما به توافق ؛ را رسانده است .


حسن روحانی در توییتی که بعدا حذف شد، نوشت که اوباما برای او آرزوی سفری خوش داشته و بابت ترافیک سنگین نیویورک عذرخواهی کرده است . روحانی هم از اوباما به خاطر ترافیک سبک تهران عذرخواهی کرده است . این نخستین تماس روسای جمهوری حکومت اسلامی و آمریکا در سه دهه گذشته است که به سرعت جنبه عاطفی و خانوادگی وهسته ای و ترافیکی گرفت. به گفته یک بوفالوی ارشد دولت آمریکا بخش عمده ای از گفت و گوی تلفنی باراک اوباما و حسن روحانی به مناقشه ترافیک اختصاص داشت . آقای اوباما درباره وضع 3 زندانی آمریکایی در ایران هم ابراز نگرانی کرده است. اوباما راجع به بقیه مسائل حرفی نزد و به روحانی فهماند که نسبت به مردم ایران و بقیه زندانیان سیاسی هرکاری دوست دارید بکنید . اوباما ازحق مشروع حکومت اسلامی دراعدام و شکنجه و سرکوب مردم ؛ جانانه دفاع کرد و پذیرفت که سرکوب مردم ؛ حق مسلم حکومت اسلامی است . 

روحانی از خالق مرصاد 2 یعنی اوباما تشکرکرد . اوباما از روحانی تشکرکرد که حکومت اسلامی با اعتدال احکام اعدام را اجرا میکند و هسته را به جیک ثانیه حل میکند . روحانی ازاوباما  تشکرکرد که امانپور را واسطه کرد و همزمان موضوع سرنگونی را قاطعانه رد کرد . اوباما ازروحانی تشکرکرد که  حساب  بدهی هایش را دارد . روحانی ازمشروبات سرمیز ناهار ظاهرا  گله مند بود ( البته الکی ) !

سپاه پاسداران و امامان جمعه همگی از طرفین تشکر کردند . درادامه تماس تلفنی ؛ حسن روحانی به اوباما اطمینان داد که : به جون همگی تون ما اتم صلح آمیز بر وزن صلح امام حسن داریم . بمب حرام است . اوباما هم گفت : خیالتون راحت باشه که کل اپوزسیون رو وامیدارم که بیاد برای مالاندن ! این است نتیجه تماس تلفنی ازداخل هواپیمان .

نتیجه اخلاقی تماس : برای مالاندن همیشه وقت هست و برای چپاندن ؛ لطفا از نرم کننده استفاده شود ؛ تا خاطره نیکی از حسن و حسین درتاریخ به جا بماند ! در پایان مکالمه و قبل از گود بای ؛ اوباما ضمن تبریک هفته دفاع مقدس و روزجهانی قدس و تصویب قانون اسلامی تجاوز به فرزند خوانده....از روحانی خواست که برایش شعری با ورژن جدید بخواند و بعد از رسیدن به تهران هم میس بنداز ،نگرانتم جوجو...


یه توپ دارم هسته ایه

سبز و بنفش و خونیه

می‌زنم زمین ، هوا می‌ره

نمی‌دونی تا کجا می‌ره

من این توپو نداشتم

مشقامو خوب نوشتم

امام بهم عیدی داد

یه توپ هسته ای داد



اسماعیل هوشیار

29.09.2013

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید