افغان موج   

تاریخ انتشار: 06.12.2013

آمریکا متعهد است یا نگران !؟

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

مشاورامنییت ملی دولت آمریکا اخیرا گفته است که همزمان با مذاکرات هسته ای ، آمریکا به دفاع از حقوق بشر در ایران متعهد است....

http://www.radiofarda.com/content/f10-usa-rice-vows-human-rights-push-in-iran/25190296.html

همزمان با این خبر اوضاع داخلی ایران و زنگهای خطر شنیده میشود . افزایش بازداشتها و اعدامها و بستنها و خلاصه درشرایطی کاملا متفاوت از دهه های خونین گذشته.... این شدت از فشارهای داخلی بیشترنگرانی را افزایش میدهد تا تعهد ! این قانون ساده را مسئولان حکومتی یا نمیفهمند و یا میفهمند و چاره دیگری ندارند . دولت ایالات متحده آمریکا درهیچ مقطع و شرایط تاریخی کاری به حقوق بشرنداشته است و همیشه درقبال منافع خودش متعهد بوده است . پس دولت آمریکا متعهد نیست بلکه نگران است . دولت آمریکا بهترمیداند که این تناقض میتواند گلوی همه را فشاردهد وبه مرز خفگی برساند . دولت آمریکا اصلا دوست ندارد که این فشار و عدم توازن دمای داخلی و بیرونی جامعه ، به اتفاقاتی منجرشود که مهاراوضاع از دستشان خارج شود !

درخرداد 1388 حضورمیلیونی مردم درخیابان باردیگر زنگهای خطررا زده بود. هم مسئولان حکومتی فهمیدند و هم آن تعهد آمریکایی ! خامنه ای درهمان روزها صراحتا گفت : که تغییرات باید به آرامی انجام شود . وزیرخارجه دولت آمریکا هم درقبال حضور میلیونی مردم با نگرانی فریاد زد : دولت ایران حتما میتواند شرایط را کنترل کند و عملا درکنارحکومت اسلامی ایستاد . پس صورت مسئله برای همه مشخص است . برای پیدا کردن جواب و یا راه حل کمی اختلاف نظرهست که باعث نگرانی میشود .

مردم و جامعه ایران تاریخی از تعهد و نگرانی های دولت آمریکا را با عملکردهای مشخص درپیش رو دارد . ازکودتای 28 مرداد تا نشست گوادلوپ وقالب کردن پدیده خمینی و تا امروز . شرایط جامعه ایران به شکلی نگران کننده درتب و تاب است . البته مردم نگران نیستند فقط منتظرند . حکومت اسلامی به اشکال مختلف فشارها را افزایش میدهد تا شاید جامعه را درانقیاد نگه دارد تا این تعویض ریل با مشکلات کمتری انجام شود . اما این روشهای منسوخ شده سرکوب تابع هیچ قانونی نیست . مثل فشارآب سدی بزرگ و پوسیده که بر اثرفشار آب ، سوراخهای سد افزایش پیدا میکند و حکومت اسلامی فقط با زور یا چسباندن آدامس جویده میخواهد سوراخهای سد را ببندد ! دولت آمریکا نگران شکستن سدی است که سوراخهایش با انگشت و آدامس بند نمیآید . دولت آمریکا از مسئولان حکومت اسلامی بیشتر به پوسیدگی کل این سد اشراف دارد . اما ظاهرا و به دلیل ماهییت و عملکرد مخرب 33 سال گذشته حکومت اسلامی و تضاد جامعه ایران با تمامیت ساختاری وماهیتی حکومت اسلامی ، چاره دیگری برای مسئولان حکومت اسلامی نیست . مشکل دولت آمریکا هیچوقت حقوق مردم ایران نبوده است .

روزگاری تهدید حکومت اسلامی بنا به اعتراف خودشان جنگی مسلحانه با محدوده غیراجتماعی و انواع سلاحهای کشنده بود . ای روزها آن تهدید و جنگ هنوز به دلیل ماهییت مخرب حکومت اسلامی ادامه دارد ، فقط  سلاحها عوض شده است و خطراصلی به حیطه سایتها و قلم و خواننده رپ و دستبندهای سبز و رنگی....و تمام محدوده جامعه ایران کشیده شده است . به قول یکی که نوشته بود : آزادی وضعیتی از آگاهی است که به تو توانایی درک و مشاهده چیزهایی را می دهد که دریافت معمول ما قادر به درک و مشاهده آن نیست آزادی درک این حقیقت است که بیاموزیم قدرتهای بی شماری در دسترس ماست و می آموزیم که قدرتی در درون ما پنهان است و یاد می گیریم چه گونه به این قدرت پنهان دست یابیم....والبته برای همین تعریف نسبتا واقعی ، خیلی کودکانه مثالی بد زده بود که هیچ ربطی به آزادی و آگاهی ندارد . نتیجه بازی بد با بهترین کارتها هم بدون تردید باختی مطلق و زشت است ، و این تجربه را باز هم کرارا خواهیم دید ! با این همه ما که بخیل نیستیم لطفا اول خودتان یاد بگیرید واز خودتان شروع کنید . خیس شدن فردی که دراستخر مشغول شنا کردن است هیچ مفهومی ندارد ! شاید برای تفریح و تفنن مشکلی نباشد اگر روی واقعییات خارج از ذهن کمی ساخت و سازهای هپروتی و ذهنی ورویایی کرد ، ولی حتما مشکل پیدا میکنید اگرکه واقعیات سخت خارج از ذهن را درقالب رویاهای هپروتی تفسیر کرد و شکل داد !

من به گفته چرچیل باور دارم که به جانشين خود آنتونی ايدن گفته بود، ايرانيان با همه همسايگان خود فرق دارند، هرسال مصاف با آنها مشکل تر است. آنها بازي سياست جهاني (دیپلماسی) را مي دانند و بسرعت فرا مي گيرند، اما در سياست داخلي و اداره خود عقب ماندگي ها دارند. فقط اشکال این گفته چرچیل آن است که به " چرایی " قضیه نپرداخته است .

تاریخ سیاسی ایران همواره به دلیل فقر فرهنگی و سیاسی اش ، مسئولان منگل و عقب افتاده ومرتجع تحویل مردم داده است . مواردی تک نمونه انسانهای جدی هم مثل امیرکبیر یا مصدق.... اگر بوده اند ، توسط همان چرچیل ها به سرعت سر بریده شدند . اشکال اساسی در نگاه سیاستمداران بیمارایرانی به جامعه و مردم است . جامعه با مرغداری ظاهرا تفاوت دارد . درمرغداری ها در قبال خواسته مشخص مرغدار ازمرغها ، حداقل کمی سرویس هم میدهد . سیاستمدار بیمار ایرانی که نگاهش به جامعه فقط سرویس گرفتن است واشتباه محاسبه ای که مسئولان و رهبران نالایق سیاسی ( چه حاکم و چه اپوزسیون ) تا به حال کرده و می کنند .

 

Iran

  

اسماعیل هوشیار

06.12.2013