افغان موج   

سخنی چند پیرامون روز قرآن

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

کاوه عرجی

درچند روزگذشته فراخون قرآن سوزی توسط یک کشیش گمنام امریکایی جنجال و سر و صدای های زیادی را در کشورهای مختلف به ویژه کشورهای اسلامی به دنبال داشته است. مصادف شدن یازده هم سپتمبرباعیدمسلمانان وجایزه دادن انکلامارگل صدر اعظم المان به کاریکاتوریست دنمارکی که تصویری از محمد را با عمامه شبیه بمب ترسیم کرده بود وساخت یک مرکز مطالعات اسلامی در نزدیکی های برج های دوقلو امریکا سرو صدای های زیادی رسانه ای را نیز به دنبال داشته است.

نظر به قانون اساسی امریکا هر کسی حق ابراز عقیده و بیان را دارد و ازادی بیان یک اصل ضمانت شده در این کشور به حساب می اید.

اما سوال این جاست که  ایا هر ازادی از نظر اخلاقی می تواند درست باشد؟ شکستن دل ملیون ها مسلمان را در کشورهای مختلف چگونه می توان توجیه نمود؟ پیامد های خشونت باری را که قرآن سوزی می تواند درداخل کشورهای اسلامی برای نیروهای سکولار و برای دولت های مذهبی در رابطه با کشورهای غربی در پی داشته باشد کدام عقل سلیمی می تواند بپذیرد.

درمدت این چند روز، تظاهرات های خشنوت امیزی درکشورهای مختلف به راه افتیده است. در این تظاهرات ها چندین نفر زخمی و یا کشته شده اند. بسیاری از مغازه های مردم به اتش کشیده شده و یا توسط افراد فرصت طلب غارت گردیده. به همین شکل چند سال قبل وقتی برای اولین بارکاریکاتور های محمد در نشریه های دنمارک به نشر رسید در چندین شهر افغانستان تظاهرات بزرگی به راه انداختند و تعداد زیادی نیز به قتل رسیدند. بسیاری از کسانی که در این تظاهرات ها شرکت کرده بودند. درافغانستان چیزی زیادی در مورد کاریکاتور نمی دانستند. انها فقط شنیده بودند که علی اباد شهر است و ملاهای مذهبی هم به خاطر تحکیم قدرت شان از احساسات مردم استفاده می کردند.

در جریان یکی از این تظاهرات ها، تعدادی از تظاهر کننده گان  پلاکاردهای را با خود حمل می کردند که در ان شعار مرگ بر دمکراسی نوشته شده بود. 

درچنین شرایطی که کشورهای غربی خواهان رابطه نزدیک با کشورها اسلامی استند باید متوجه باشند که این نوع تحریکات موجب قدرت گرفتن نیروهای تند رو اسلامی درتمام منطقه خواهد شد و تاوان این اعمال را نه تنها انها بلکه جمع های کوچک دمکراسی پسند در کشورهای مثل افغانستان نیز خواهند پرداخت.

مسلمان ها کتاب مقدس مسیحیان را کامل نمی دانند وبارها شنیده ام که رهبران مذهبی در کشورهای اسلامی ، کتاب مقدس را کتاب تحریف شده که دیگر قابل باور نیست خوانده اند. اگر چنین حرفی را یکی از علمای مسیحیان در مورد اسلام  بزند مطمین استم که ده ها تظاهرات در کشورهای اسلامی به راه خواهد افتاد. بنا مسلمانان نیز بهتر است کمی مدارا داشته باشند.

در جریان جنگ های چندین ساله درافغانستان، مکتب ها و مدرسه ها و مساجد زیادی توسط همین کسانی که حالا از مردم دعوت به تظاهرات می کنند به آتش کشیده شده است.

چند ماه قبل وقتی طالبان به ولسوالی های بهسود و .. حمله کردند نیز مساجد را به اتش کشیدند وچی بهتر که مردم افغانستان اول درمقابل انهایی که قرآن را درداخل افغانستان به اتش می کشند تظاهرات کرده  وانها را محاکمه نمایند.

 چرا بسیاری ازمردم افغانستان و کشورهای اسلامی از ان زمان تاکنون در مقابل نیروهای طالبان که مخالف اموزش مردم استند سکوت می نمایند و تظاهرات به راه نمی اندازند؟ آتش زدن قرآن- آتش زدن کتاب مقدس خود مسیحیان است که هرکدام کپی دیگریست اما می تواند مشکلات زیادی را برای جمع های دمکراسی خواه در کشورهای اسلامی در پی داشته باشد.