افغان موج   

هفته گذشته خبری بروی مدیا بازتاب یافت که عجیب مینمود .هیلاری کلینتون که ظاهرا کاندید ریاست جمهوری دور بعدی انتخابات آمریکا هم هست ، در کتاب جدیدی که منتشر کرد مدعی شد ، گروه سلفی داعش را خود غرب به وجود آورد . اشاره واضح به چنین اعترافی را نگاهی میکنیم . اولا چنین اعترافی حرف جدیدی نیست ، مثل کسی که در قرن 21 و سال 2014 اعلام کند کشف کرده ،آب در 100 درجه میجوشد ! همان روز اول که داعش وارد عراق شد و طی چند روز نصف عراق را تصرف کرد ، گفتم و نوشتم که این سیاست خود غرب است...و رفقایی هم که تازه از مریخ وارد زمین شده بودند ، گفتند و نوشتند که تئوری توطئه دائی جان ناپلئون دیگه اینقدرها هم ناپلئونی نیست و رسما جشن استقلال کردستان را به پا کرده بودند و فراخوان میدادند برای نجات عراق توسط خلقهای جهان از دست داعش...! یعنی چائیدن در ابعاد شش ضلعی . درابتدا از تمام مخاطبین پوزش میطلبم که موضوع داعش را خیلی ناپلئونی کردم وهنوز هم راز "بمبارانهای انسانی" دولت آمریکا را متوجل نشدم . بقیه اگر متوجل شدند مبارکشان !

افکارعمومی و عکس العملی که در ظهور داعش نشان دادند ، خالقان چنین

سناریویی را شوکه کرد . به فکرشان شاید نمیزد که با طرح ساده ترین سوالات این سناریو رنگ ببازد . پس در یک حرکت رو به جلو ، روغن ریخته را نذر امام زاده میکند . ولی در اعترافات خانم کلینتون یک نکته ظریف و ناگفته وجود دارد. شاید پایان ماموریت گروه داعش درعراق نزدیک است و حکومت اسلامی در ایران تصمیم گرفته،کوتاه بیاید ! شاید هم نزدیک شدن انتخابات آمریکا و استفاده از یک برگ تبلیغاتی قوی...وشاید هم همه باهم !

کلینتون نوشت : ما در جنگ عراق ، سوریه و لیبی شرکت کردیم و همه چیز خوب بود اما به یکباره انقلاب سی ام ژوئن در مصر علیه دولت اخوان المسلمین روی داد و همه چیز در مدت 72 ساعت تغییر کرد. ما با اخوان المسلمین در مصر توافق کرده بودیم دولت اسلامی در سینا تشکیل شود. قرار بود بخشی از سینا به حماس و بخش دیگر آن به اسرائیل واگذار شود و حلایب و شلاتین به سودان ملحق شود و دولت مصر مرزها با لیبی را در منطقه السلوم باز کند. وی افزود: قرار بود ما در روز پنجم ماه ژوئیه سال 2013 در نشستی با دوستان اروپایی خود دولت اسلامی را به رسمیت بشناسیم . من به 112 کشور سفر کردم تا نقش آمریکا و توافق با بعضی از دوستان را درباره به رسمیت شناختن دولت اسلامی بلافاصله پس از تشکیل آن، توضیح دهم. اما به یکباره همه چیز در برابر چشمان ما فرو ریخت....

داعش بر خلاف کتاب و نوشته خانم کلینتون از کنترل خارج نشد . این همان نکته ظریف نوشته خانم کلینتون است که خواسته القاء کند داعش را خودمان ساخیتم ولی بعد خراب شد و الان در کنترل ما نیست . گفته بودم که طالبان به دلایل مختلف از جمله تمام شدن نقشش در مقابله با شوروی سابق ، از نقطه ای کنترلش از دست غرب خارج شد....اما گروه داعش به سرنوشت یا تجربه تکراری طالبان دچار نخواهد شد که از کنترل خارج شود ! همین ظرافت خانم کلینتون درکتابش را دست کم نگیرید. خانم کلینتون و یا هرکاندید دیگری انگیزه های فردی و لازم را دارد تا درانتخابات بعدی آمریکا حرفهای تاثیر گذاری بزند تا بقیه رقبا کف کنند....ولی خانم کلینتون و باقی کاندیداها ظرافتها و قوانین دنیای سیاست را میدانند. مثل دور دوم انتخابات اوباما که طی عملیاتی با ضریب بالای جیمز باندی به توان خیلی...بن لادن را روانه کف اقیانوس سیاه کردند ! یک فیلم مستند هم تهیه و پخش کردند که چگونه نماز مییت هم بر جنازه بن لادن خوانده شد !

شیوه عملکرد گروه داعش در مناطق مختلف ، از جمله پیشرویهای سریعش تا دروازه بغداد ، آنقدرآش را شور کرد ، که اعتراف آشپز هم ناگزیر شد . ولی این اعتراف نیمه کاره ، به ادامه و بقیه سناریو مشروعییت نمیدهد . بلافاصله بعد از این اعتراف ناقص خانم کلینتون ، که داعش را خود غرب به وجود آورد ولی بعد از کنترل خارج شد....اوباما هم طی حکمی فرمان بمباران انسانی مواضع داعش را صادر کرد . باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا ، بامداد جمعه 8 آگوست 2014، مجوز حملات هوایی علیه نیروهای داعش در عراق را صادر کرد.

نزدیک به 2 ماه از ظهور داعش درعراق میگذرد . دولت عراقی به حالت فلج درآمده است اما نه سقوط میکند و نه نجات پیدا کرده است . قبلا هم اشاره کرده بودم سرنوشت داعش در عراق و سوریه ، پشت میز مذاکره هسته ای غرب و حکومت اسلامی تمام میشود . هدف تمامی این تحرکات قطع نفوذ حکومت اسلامی ایران از تمام مناطق تحت نفوذش در خاورمیانه است ! دور بعدی انتخابات آمریکا و فاکتورهای لازم برای تبلیغات تاثیرگذارهم نزدیک میشود و توافق هسته ای حکومت اسلامی و غرب که قاعدتا تا 3 ماه آینده باید تکلیف نهایی آن مشخص شود....

اعتراف ناقص خانم کلینتون در کتاب تازه خودش مبنی برخلق داعش توسط غرب و حالا از کنترل خارج شدن آن...شاید تنها یک دلیل دارد و آن هم از کنترل خارج نشدن بیشتر ذهن مخاطب با کمک مدیا است ! یعنی منِ مخاطب باید قبول کنم که داعش را خود غرب ساخت و بعد همه چیز خراب شد یا از کنترل خارج شد، و بعد این داعش خارج ازکنترل ، که طی یک هفته نیمی از عراق را تصرف کرد...نتوانسته بعد از حدود 2 ماه بقیه عراق را تصرف کند....و طی این 2 ماه هم باد خورده و کف ریده است و سلاح و مهمات هم از کون آسمان برایش افتاده است و فقط آدم کشته است و بعد وزارت خارجه آمریکا گفت : مذاکرات روز پنج‌شنبه ۱۶مرداد ، در ژنو میان نمایندگان آن کشور با هیئت نمایندگی حکومت اسلامی ایران، بر سر گفت‌وگوهای اتمی، «سازنده» بود . و حالا اوباما طی حکمی برای کوبیدن و بمباران انسانی داعش وارد میشود و مثل ناجی عراق را هم نجات میدهد !!

هرنوع استفاده تبلیغاتی از طرح چنین موضوعی در قدمهای بعدی جنبه فرعی دارد . حضور و پایان گروهی به نام داعش محصول یک سیاست است . ظهور و حضور و پایان هر گروهی در شرایط امروز منطقه و جهان تک قطبی محصول یک سیاست تهاجمی است . درمصر هم ابتدا به گروه اخوان المسلمین کردیت را دادند ، اما بعد که دیدند گروه اخوان ظرفییتی برای پیش بردن خط سیاسی و اقتصادی جدید نظم نوین را ندارد و آن اندازه مورد نظرشان نیست ، آنوقت ژنرال سیسی را برای نجات دموکراسی تشویق کردند !


اسماعیل هوشیار

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

 

09.08.2014