افغان موج   
یک ‌سال پس از سلطه طالبان بر کشور و کشته شدن ایمن‌ الظواهری، رهبر شبکه القاعده، دومین نشست شورای علمای طالبان در قندهار برگزار شد. ملاهبت‌الله‌ آخوندزاده، رهبر این گروه، پشت درهای بسته در این نشست گفته است که طالبان حاضرند برای تطبیق حدود شرعی در افغانستان بار دیگر با ایالات متحده امریکا وارد جنگ شوند. رهبر طالبان در این سخنرانی اظهار داشته که در توافق‌نامه دوحه، میان این گروه و امریکا در مورد چگونه‌گی اجرای «حدود شرعی» هیچ تذکری صورت نگرفته و امریکا حق مداخله در تطبیق قوانین شرعی را ندارد.
رهبر طالبان پس از یک ‌سال سلطه این گروه بر کشور، امریکا را به مداخله در امور داخلی افغانستان متهم کرده است. هبت‌الله آخوندزاده گفته است که در صورت ادامه مداخله‌های ایالات متحده در سیاست این گروه، جنگ‌جویان طالبان حاضرند مطابق به احکام شریعت جنگ را دوباره علیه امریکا آغاز کنند. آخوندزاده تأکید کرده که در افغانستان جایی برای حاکمیت ارزش‌های دموکراسی وجود ندارد تا امریکا زیر نام حمایت از حقوق بشر، مانع اجرای قوانین شرعی در این کشور شود. او در سخنرانی خود همچنان تاکید بر «اجرای حدود شرعی» کرده است. به گفته آخوندزاده، جهانیان به خاطر تعامل و مشروعیت بین‌المللی می‌خواهند به نام حقوق بشر، مانع اجرای «حدود شرعی» در افغانستان شوند.
به نقل از منابع، رهبر طالبان در نشست قندهار از محتوای نشراتی رسانه‌ها نیز انتقاد کرده و گفته است که رسانه‌ها تبلیغات منفی علیه حاکمیت این گروه در پیش گرفته‌اند. آخوندازه همچنان به فعالیت‌های داعش در افغانستان اشاره کرده است. به سخن او، جنگ در کشور زیر عنوان نهادینه شدن «خلافت اسلامی» مجاز نبوده و جهان نیز با این اقدام موافق نیست.
این در حالی است که دومین نشست علمای طالبان با حضور عده‌ای از بازرگانان و بزرگان قومی روز پنج‌شنبه، ۲۷ اسد، در شهر قندهار برگزار شد. این دومین نشست بزرگ رهبران طالبان در یک سال گذشته بوده است. در این نشست حمله‌ هوایی امریکا در کابل که منجر به کشته شدن ایمن‌ الظواهری، رهبر شبکه القاعده، شد محکوم شده است. اشتراک‌کننده‌گان این نشست ورود و حمله جنگنده‌های بی‌سرنشین امریکا در خاک افغانستان را نقض توافق‌نامه دوحه و خلاف اصول و قوانین بین‌المللی توصیف کرده‌اند. به گفته آنان، این اقدام امریکا تجاوز آشکار بر حریم افغانستان بوده است.
شرکت‌کننده‌گان این نشست در قطع‌نامه‌ ۱۶ ماده‌ای تأکید کرده‌اند، هر کشوری همسایه که به هواپیمای بدون سرنشین امریکایی اجازه داده تا از حریم هوایی‌اش عبور کند، شریک جرم امریکا است. در این قطع‌نامه، اشتراک‌کننده‌گان همچنان هشدار داده‌اند که رهبران کشورهای همسایه باید بدانند معامله بر سر افغانستان و اجازه دادان به فعالیت‌ از فضا و خاک‌شان علیه این کشور، عاقبت ناگواری در پی خواهد داشت. رهبران طالبان از هیچ کشور همسایه به صورت مشخص نام نبرده‌اند.
جنگنده‌های بی‌سرنشین ایالات متحده امریکا حدود ۱۷ روز پیش در یک عملیات هوایی، رهبر شبکه القاعده را در کابل آماج قرار دادند. جو بایدن، رییس‌جمهور ایالات متحده امریکا، شخصاً کشته شدن ایمن‌ الظواهری را در این حمله هوایی تأیید کرد. طالبان تاکنون کشته شدن رهبر شبکه القاعده در کابل را به‌گونه رسمی تأیید نکرده‌، اما گفته‌ که از حضور او در کابل هیچ اطلاعی نداشته‌اند.
رهبران طالبان در اوایل ماه سرطان سال جاری در نخستین نشست عالمان دین در خیمه لویه‌جرگه در کابل، از جهان خواسته بودند که آنان را به رسمیت بشناسند. این خواست در نشست قندهار نیز تکرار شده است. خبرگزاری دولتی «باختر» که زیر اداره طالبان قرار دارد، بندهایی از قطع‌نامه نشست قندهار را نشر کرده است. در ماده دهم این قطع‌نامه آمده است: «امارت اسلامی متشکل از افغان‌ها است و مشروعیت داخلی دارد.» در بخش‌هایی از این قطع‌نامه گفته شده که آنان امنیت سرتاسری را در افغانستان تأمین کرده‌اند و« جزیره‌های قدرت» در این کشور را از بین برده‌اند.
اشتراک‌کننده‌گان این نشست در قطع‌نامه پایانی نشست، از کشورها و سازمان‌های جهانی خواسته‌اند که طالبان را هرچه زودتر به رسمیت بشناسند. در ماده ۱۱ این فیصله‌نامه تاکید شده که ایستاده‌گی در برابر «امارت اسلامی» که بر تمام افغانستان تسلط دارد و هر نوع مخالفت مسلحانه «بغاوت و فساد» شمرده می‌شود و دفع آن بر «ملت و امارت واجب» است. امری که در نشست نخست علمای این کشور نیز بر آن تأکید شده بود.
هواداران طالبان در حالی ایستاده‌گی مسلحانه علیه جنگ‌جویان این گروه را «بغاوت» توصیف کرده‌اند که نیروهای جبهه مقاومت ملی در تقابل با نیروهای این گروه قرار دارند. جنگ‌های مسلحانه همه‌روزه در بخش‌هایی از ولایت پنجشیر، اندراب‌های بغلان و شماری از ولایت‌های دیگر کشور جریان دارد.
افزون بر این، در ماده ۱۳ قطع‌نامه نشست قندهار به عالمان دین که از طریق شبکه‌های اجتماعی موضوع‌های اختلافی را نشر می‌کنند، دستور داده شده تا از این اقدام‌شان دست بردارند و موجب ایجاد «فتنه» در کشور نشوند. نشست یک‌روزه رهبران طالبان در قندهار، جایی که رهبر این گروه زنده‌گی می‌کند، از حمله‌های انفجاری مصون نمانده است. عصر روز پنج‌شنبه، ۲۷ اسد، در برابر تالار قصر مندیگگ، محلی که طالبان نشست چندین هزار نفری برگزار کرده بودند، یک حمله انفجاری صورت گرفت. گفته می‌شود این انفجار هنگامی صورت گرفت که ملاهبت‌الله آخوندزاده، رهبر گروه طالبان، در حال سخنرانی بود. تاکنون از جزییات این حمله و تلفات ناشی از آن همه‌گانی نشده است.
نويسنده : امین کاوه