افغان موج   

رای دهندگان غزنی را فراموش نکنید

  کاوه غرجی  این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

نتیجه نهایی انتخابات پارلمان بعد ازماه ها انتظار بلاخره معلوم شد وکمیسیون انتخابات نتیجه نهایی برندگان انتخابات رااعلام نمود. اما دراین میان به خاطر راه یافتن اکثریت نامزد های مردم هزاره در ولایت غزنی، تا هنوز نتایج انتخابات را اعلام نکرده اند و دلیل آن را ملاحظات فنی آورده اند.

پیش ازاین هم خان قبیله- حامد کرزی- گفته بود که برگزاری انتخابات درولایت غزنی منجربه تامین وحدت ملی دراین ولایت نشده و نهاد های انتخاباتی در این زمینه باید کاری انجام دهد.

این سخنان خود نشان دهنده تعصب اشکاراست که هیچگونه برنامه وحدت ملی سازی نمی تواند آن را به هیچ شکلی توجیه نماید.

درولایت غزنی هم مثل تمام ولایات افغانستان انتخابات برگزارشده است ومردم هم به پای صندوق های رای رفته اند وبرای کاندید های مورد علاقه شان رای داده اند. درروز برگزاری انتخابات نیزدربعضی ازولسوالی های این ولایت که ساکنین آن را مردم هزاره تشکیل می دهد، ورقه ها راهی دهی قصدا به حد کافی توزیع نکردند و این مساله موجب شد تا تعداد زیادی از رای دهندگان نتوانند در پروسه انتخابات شرکت نمایند.

سکوت درصورت معامله با نتایج انتخابات درولایت غزنی خیانت بزرگ است و این مساله می تواند ضربه بزرگی به باورمندی مردم به دمکراسی و شرکت مردم در انتخابات های آینده بزند و موجب تضعیف شدن نیروهای مختلف مدنی و دمکراتیک درافغانستان گردد و بدون شک در صورت عملی شدن برنامه های کرزی و تیم قبیله گرایش ؛ این تنها شکست مردم هزاره نخواهد بود بلکه شکست تمام نیروهای مدنی و دمکراتیک درمقابل فاشسیت های تمامیت خواه دردرون دولت قلمداد خواهد شد. 

کشورهای دخیل درمساله افغانستان که با شعاربرقراری دمکراسی وآزادی درافغانستان پا گذاشته اند واین انتخابات نیز با پول مالیه دهندگان مردم آن کشورها برگزار شده، نباید دربرابراین معامله گری سکوت نمایند و درمقابل مردم و وجدان خود مسئولانه برخورد کنند. 

احزاب دمکرات ومدنی افغانستان ومردم هزاره نباید به احترام تعبیرنادرستی که کرزی و بعضی از همفکران شان از وحدت ملی دارند سکوت نمایند. این تعبیرنادرست از وحدت ملی درتمام این ده سال هیچگاه به نفع مردم افغانستان و نیروهای مدنی و دمکرایتک درکشورنبوده و بعد از این هم نخواهد بود.

سال گذشته حدود 1200 نفرازفارغ شدگان مکاتب جاغوری برای شرکت درامتحان های کانکور به غزنی امدند و درآن زمان هم به خاطر نبودن جای کافی دردانشگاه ها و رعایت وحدت ملی و توازن بسیاری ازجوانان را به دانشگاه ها راه ندادند و قبل ازان نیزوزارت معارف، نامه ای را به جاغوری فرستاده بودند که این ولسوالی که نفوس آن بیشترازیک میلیون نفر می رسد، حق داشتن فقط سه لیسه را دارد، تا بدین شکل وحدت ملی حفظ شود.

این نمونه ها خود نشان دهنده یک تبعیض و تعصبی است که به حقیرانه ترین شکل به نام حفظ وحدت ملی درافغانستان به نمایش گذاشته می شود.

این نوع تعبیر ازوحدت ملی فقط به درد آنهایی می خورند که لنگ های شان را برای آی اس آی پاکستان بالا کرده اند و بکس های پول را از ایران تحویل می گیرند.

اگر واقعا دولت افغانستان وحامد کرزی متعهد به دمکراسی وحفظ وحدت ملی درافغانستان استند، چی فرقی دارد که مردم افغانستان چی کسانی را وازکدام قومی به نمایندگی شان درپارلمان افغانستان انتخاب نموده اند.

وقتی آمدن کاندید های مردم هزاره که توسط مردم انتخاب شده باعث برهم خوردن وحدت ملی درافغانستان می شود، پس چی کسی می تواند حافظ وحدت ملی دراین کشور باشد؟ چند کوچی طالب که هرتابستان به مناطق هزاره جات حمله می کنند ویا چند دزدگردنه گیر طالب که راهزنی  و قاچاق مواد مخدر و نوکری برای آی اس ای را یگانه راهی برای پیدا کردن پول می دانند؟ دشواراست درکشوری که دزدان گردنه گیراش حافظ وحدت ملی قلمداد می شوند ازارزش های دمکراتیک دفاع و حرف زد.

 چرامردم هزاره باید تاوان عقب ماندگی و نداشتن شعور سیاسی و اجتماعی و فرهنگی پشتون ها را در ولایت غزنی بپردازد؟ چرا آقای کرزی اینقدر بی شعور است که درتمام این ده سال نمی تواند معنای درست وحدت ملی را درک نماید و یا لاقل بفهمد که مردم افغانستان معنای درست تر این واژه ها می فهمند؟ انهایی که به نام حفظ وحدت ملی مانع  ورود کاندید های برنده مردم هزاره درپارلمان می شوند خود خاینین استند که ضربه بزرگی به وحدت ملی می زنند و آن رای های روز انتخابات زمانی  گلوله های  آتشینی خواهد شد که  به نفع هیچ یکی از اقوام افغانستان نخواهد بود.