افغان موج   

جناب عالی، آقای امام علی رحمان
رئیس جمهور محترم جمهوری تاجیکستان!

ضمن سپاسگزاری و تقدیر از زحمات ارزشمند شما برای ملت شریف تاجیک، من فرهاد دریا استم، ترانه سرای عشق‌های درویشیِ کشور همسایه، همزبان و برادر – افغانستان. اجازه دهید نامه را با سلام و سرود و آرزوی تمنیات نیک و خوشبختی به جناب شما و ملت مهربان و سرافراز تاجیک آغاز کنم.

 

تاجیکستان برای ما شاید یگانه همسایه در سطح منطقه باشد که می‌توان مرزهای آن را “بی‌مرزیِ همدلی” نامید. ما در طول تاریخ‌های تلخ و شیرین یکدیگر، مثل دو دوست و دو یار در کنار هم زیسته‌ایم. بدون شک تلاش های صادقانه‌ی جناب شما و دولت تحت رهبری شما را در تقویت این روابط نمی‌توان نادیده گرفت.

شوربختانه امروز یکی از فصل‌های تلخ تاریخ معاصر افغانستان برای دومین بار تکرار می‌شود. مردم برای حفظ عزت و جان خود و عزیزان خویش مجبور به ترک خانه‌ی شیرین و آشیانه‌ی دیرین خود شده‌اند‌. در چنین وضعیت اسف‌انگیز، خبر اینکه شما مهاجرین افغان را از خاک مهمان‌پرور تاجیکستان اخراج می‌کنید، برای من و مردم افغانستان تکان‌دهنده و غیر قابل باور بود. در شمار همسایگان افغانستان، ما تاجیکستان را رفیق‌ترین و کاکه‌ترین می‌پنداریم، و آرزو نداریم این یگانه همسایه‌ی نیک هم از ما رویگردان شود. در جوار اینهمه همسایه‌ی نادوست، همسایه‌ی به خوبی شما داشتن، برای افغانستان عنایتی بزرگ است. چشم امید هزاران انسان نا‌امید به سوی عنایت شماست تا در این مورد تجدید نظر نموده و برای مدتی دیگر هم میزبان این پناهجویان بی‌آشیانه باشید.

وقتی یک رهبر سیاسی، مهر موسیقی و هنر را نیز در دل داشته باشد، بدون شک از رقت قلب فراتر از رهبران معمول سیاسی برخوردار خواهد بود. از همین خاطر است که شما در جمع رهبران جهان به مهربانی و سخاوت شهره‌اید و در دل ملت‌های تاجیکستان و افغانستان جایگاه ویژه دارید. امید که صدای یک هنرمند همسایه و همزبان را – که گلوی ملت ملیونی است – لبیک بگویید. این نامه را با آرزوی قلبی خودم و نیز بر اساس تقاضای ملیون‌ها شهروند افغانستان به شما می‌نویسم و با شناختی که از جناب‌عالی دارم، دلم گرم است و می‌دانم که به خواهش همسایه‌ی درمانده، پاسخ پرمهر می‌دهید. در ضمن امیدوارم نمایندگان شریف رسانه‌ها این نامه را انعکاس گسترده بدهند تا باشد از هر دری ممکن، به نشانیِ یار‌ برسد.

تصمیم دارم در آینده های نزدیک سفری به سرزمین عشق و موسیقی – تاجیکستان – داشته باشم و به نام همدلی، کنسرت بزرگی را برای ملت تاجیک و مهاجرین هموطن خود برگزار کنم، و شما را نیز چون نگین درخشان، بر تاج آن شب خاطره‌انگیر، مهمان خویش داشته باشیم.

از پروردگار یگانه، سرفرازی آن عالیجناب و خوشبختی ملت تاجیک را در پرتو عدالت شما مسألت دارم.

فرهاد دریا
همسایه‌ی نزدیک
التماس: محبت کرده و پُست را share کنید تا فریاد درد وطنداران شنیده شود.

 

ارسالی: فیض الله ایماق