افغان موج   

تتبع ونګارش :

 امــیــن الـدیــن»سعـیـدی – سعید افـغــانی«

 مـدیـــر مرکزمطـالعات سـتراتیژیک افـغانو

مسؤلمرکز کلتوری دحـــــق لاره- جــرمـنی
میگویند که در یکی ازروزها شیطان تصمیم  میگیرد  تا  وظیفه خویش  را رها  کرده  و بهتقاعد سوق گردد، بنا براین اساس ، وسایرلوازم و وسایل  شیطانی خویش را با قیمت مناسب در معرض لیلام و فروش قرار میدهد .
در جمع  وسایل  که شیطان  برای  فروش  گذاشته  بود ،  وسایل   چون  «   خود  خواهی ، قدرت طلبی ،حسادت ، کینه ، کدورت  ، بدبینی ، ترس، خشم،  حرص ، نفرت ، شهوت، و..... دیده می شد ، اما ؛ در میان این همه وسایل  شیطان ، یک وسیله  کار امد دیگری هم وجود داشت که شیطان حاضر نبود  آن  را به قیمت  ارزان  بفروشد.
ازشیطان  پرسید ند:
ای شیطان !  این وسیله گرانقیمت چیست ، که شما حاضر نیستدید  تا آنرا بفروش  برسانید ؟
شیطان بعد از مکث کوتاه 
گفت: این وسیله « ناامیدی و افسردگی »  نام دارد .
از شیطان پرسیدند:
چرا این وسیله را نسبت دیگران ، به اینقدر قیمت گزاف میفروشی ؟
شیطان گفت: این وسیله برایم  نسبت به ابزار دیگر موثر تر است ! هر زمانیکه سایر وسایلم   در فریب دادن  انسانها بی اثر می شدند، تنها با این وسیله  می توانستم  کارم  را انجام  دهم. اگر بخواهم  کسی را وادارم  که احساس « نا امیدی، دلسردی و تنهایی » کند، در آن صورت میتوانم هر کاری که  دلم بخواهد بالایش انجام  دهم .
ضمنآ  باید  گفت  که :  من همیشه این وسیله را بالای  تمام انسانها  امتحان  کردم  وتقریبآ  نتیجه مطلوبی هم بدست آوردم ،  بنآ ؛  اراده  ندارم  تا این وسیله  قدیمی ، تجربه شده  و گرانبهای خویش را به قیمت ارزان بفروشم  و .....
‍واقعآ  ؛  نا امیدی و مایوسی  از رحمت پروردگار ، انسانها را به گودال  فلاکت می اندازد !! پس نباید در هیچ  حالات ، از رحمت درگاه رب العالمین ؛ مایوس و نا امید  شد .
 
قرآن كريم مى فرمايد: (ولا تيأسوا من روح الله، انّه لا ييأس من روح الله الاّ القوم الكافرون)، يعنى: هيچوقت از رحمت پروردگار مأيوس نگرديده، و مأيوس نمى شود از رحمت خدا، مگر قوم كافران، اين رحمت همان يارى خداوند است به عاملين در راهش.سوره یوسف آیه 87 )
 
جای شک نیست که انسان مخلوق جايز الخطاست وبنابر غفلت به  فریب و وسواس شیطان گرفتار میشود و به اصطلاح  فریب شیطان را میخورد .
ولی امتیازی که  در دین مقدس اسلام  وجود  دارد اینست که  پروردگار با عظمت هیچ  وقت بنده خویش را مایوس نمی گزارد و هیچگاه  به خواست بنده خویش جواب منفی نمیدهد !
زیرا ؛ الهی : هم رحمان است و هم رحیم  ، هم مهربان است و هم بخشاینده !   
آن ذات مقدس هم سریع الرضا است و هم  زود اشتی میکند ! نه تنها گذشته بنده  خویش را  می بخشد و  فراموش میکند، بلکه آن را  نادیده  گرفته و بارحمت  خویش برخورد میکند. اگر بنده گناهکار واقعآ   با آراده  و نیت پاک از گناه  خویش  پشیمان  شود  و توبه بکشد، رب العالمین با فضل وکرم خویش همه گناهانش را می بخشد ودلش را با نور رحمت و برکت خویش، منور میگرداند.
قرآن كريم ميفرمايد: « قُلْ يا عِبادِيَ الَّذِينَ أَسْرَفُوا عَلي أَنْفُسِهِمْ لا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِيعاً إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ » (  بگو، اي بندگان من كه بر خود ستم كرده ايد و گناه انجام داده ايد، از رحمت خداوند  نا اميد نشويد  كه خداوند همة گناهان را  ميآمرزد، به درستي كه  خداوند بسيار آمرزنده و مهربان است . (سوره زمر آیه 53 ) .
بنآ ؛ توبه وبازگشت به سوی پروردگار ، انسان را از یاس و نامیدی نجات  میدهد .  و توبه صادقانه انسان را در درون خویش به یک انقلاب عظمیی  مواجه می سازد .  بشرطیکه این توبه از طی دل با عزم قوی بر ترک گناه صورت گیرد، و تصمیم قاطع اتخاذ نماید که گذشته را جبران و بر اعمال گذشته از صمیم قلب پیشمانی نشان  داده  و از پروردگار  طلب عفو ، بخشش و گذشت استدعا نماید .
پس ! ای پرورگارا عالمیان : 
ما را از شر شیطان انسی  و جنی نجات  ده  و از مبتلا شدن  به مرض  مهلک  نا امیدی و  افسردگی در امان  دار.
امین یا رب العالمین
الحاج امین الدین « سعیدی- سعید افغانی  »
 
یادداشت :
ــ توبه در لغت به معناي رجوع ( بازگشتن و برگشتن) است
ــ توبه در اصطلاح  يعني بازگشت به خدا، خالي ساختن دل از قصد معصيت، پاك گردانيدن دل و قلب از گناهان و عزم بر ترك گناه در آينده میباشد.
ــ توبه شرط و عهد و پیمانی که شخص با خود می بندد تا گناهی را که قبلآ مرتکب شده است دیگر تکرار نکند و این با احساس پیشمانی و ندامت توام است.