افغان موج   

با نزدیک شدن دور بعدی مذاکرات غرب وحکومت اسلامی در نوامبر 2014 جهت رسیدن به توافق نهایی ، طرفین مشغول آماده سازی هستند. غرب و دولت آمریکا تحریمهای جدیدی علیه حکومت اسلامی ایران وضع کرد . به گزارش خبرگزاری فرانسه ، دربیانیه های همزمانی که از سوی کاخ سفید و وزارت امور خزانه داری آمریکا صادر کردند، واشنگتن تاکید کرد تلاش برای یافتن راه حل دیپماتیک به منظور حل و فصل بحران اتمی ایران را از راه مذاکرات، ادامه خواهد داد.  وزارت خزانه داری آمریکا گفت که این تحریم ها، افراد و شرکت هایی را هدف قرار گرفته که به ایران در برنامه های اتمی و موشکی اش یا دور زدن تحریم های وضع شده، کمک کردند.

درطرف مقابل حسن روحانی با اشاره به تحریم های جدید آمریکا علیه نظام گفت : ایران تحریم ها را با افتخار دور می زند چرا که آن ها را غیر قانونی می داند.  روحانی که شنبه 30 آگوست در کنفرانسی خبری سخن می گفت، به این مساله اشاره کرده که مقام های آمریکایی می گویند تحریم های جدیدی وضع نشده است و اضافه کردن افراد و شرکت ها در راستای تحریم های قبلی بوده است .  خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، روز یکشنبه، ۹شهریور، سخنان آقای عراقچی را به نقل از شبکه تلویزیونی عرب زبان المیادین منتشر کرده است که تاکید می‌کند ایران به رغم این اختلاف مواضع خود با قدرت‌های جهانی، هنوز تصور می‌کند که امکان دستیابی به توافق جامع وجود دارد.

عباس عراقچی : «ما درباره بعضی مسائل به یکدیگر نزدیک شدیم، اما مسائل اختلافی زیادی مطرح است و ما همچنان برای رسیدن به توافق تا بیست و چهارم ماه نوامبر "سوم آذر" فرصت داریم .عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران، می‌گوید که مشکلات پیش روی برای دستیابی به توافق جامع هسته‌ای با قدرت‌های جهانی فراتر از تصور تهران بوده و همچنان فاصله زیادی نسبت به مواضع طرفین وجود دارد.

مجموعه ای از اقدامات و موضع گیریهای متفاوت درهردوطرف ، دارای یک روح مشترک است . ادامه دیپلماسی و مذاکره ! غرب و دولت آمریکا دراین زمینه سرعتشان از حکومت اسلامی ایران بیشتر است . حکومت اسلامی ایران هم به هزار و یک دلیل نمیتواند به سرعت تن به خواسته های غرب ویا انجام توافق نهایی بدهد. این انقباض کمی بیشتر از آنچه که فکر میشد نیازبه زمان دارد برای انبساط ! یک روزنامه اتريشي، در همين رابطه به نقل از «بن والس» نماينده انگليسي از حزب محافظه کار، نوشت: اگر غرب انتظار دارد ايران به صورت ناگهاني مواضع خود را تغيير دهد، بايد گفت که از دست يابي به هدف خود مايوس خواهد شد . جک استراو وزير امور خارجه اسبق انگلستان هم به غرب هشدار داد در مذاکرات هسته اي با ايران از توقعات بيش از حد خود دست بردارد و انتظار زيادي نداشته باش....

رابرت آينهورن ، مشاور سابق دولت اوباما در امور منع اشاعه به المانيتور گفت : شخصا فکر مي کنم که ايران يک توافق مي خواهد اما شايد تا کنون درک نکرده باشد که تا زماني که توقع ها در مورد ظرفيت غني سازي کاهش نيابد نمي توان به سوي توافق نهايي حرکت کرد . یک روزنامه حکومت اسلامی ایران هم نوشت : بندهای توافقنامه ژنو بیانگر آن است کشورهای 1+5 توانستند عدم تصویب تحریم های جدید را فقط به برنامه هسته ای محدود کنند . در واقع در دیگر حوزه ها ، دست کشورهای 1+5 را برای وضع تحریم علیه ایران باز گذاشتند.

ديويد آلبرايت، از مقامات بازرسان تسليحاتي سابق سازمان ملل که به موضع گيري هاي منفي و تند عليه حکومت اسلامی ايران نيز شهرت دارد، در اين زمينه مي گويد: «رويکرد آژانس در اين موضوع از نظر منطقي معنادار است؛ اما مسئله اصلي، زمان است. آن ها مي خواهند زمان لازم را در اختيار داشته باشند، اما درک نمي کنند که بايد اين فرايند را سرعت بخشيد». رویترز هم نوشت :  اجلاس مجمع عمومی در ۱۶سپتامبر آغاز می شود . انتظار می رود بحث در باره برنامه اتمی ایران در همان هفته در میان مقامات وزارت امور خارجه شروع شود و ممکن است در سطح وزیران در گردهمایی سالیانه مجمع، که ۲۴سپتامبر آغاز می شود، ادامه پیدا کند .

نتیجه : موضوع توافق نهایی شامل یک رویکردی جدید در تمام زمینه ها است . سیاست و اقتصاد و باقی داستان.....خلاصه پدیده ای به نام خاورمیانه جدید با نقشه راه نظم نوین ! مسئولان حکومت اسلامی هم خودشان میدانند و بارها حتی اذعان کرده اند که اگر فقط هسته و دسته بود....مثل قذافی تمامش را درسینی طلائی تقدیم میکردند وهمان تعداد سانتریفیوژ هم اصلا حوصله چرخیدن نداشتند. با این همه شواهد نشان میدهد که حکومت اسلامی ایران نهایتا یک توافق را ترجیح میدهد به روشهای دیگر !

اختلاف بر سر زمان بندی توافق نهایی بین غرب و حکومت اسلامی که بیشتر حکومت اسلامی ایران خواهان زمان بیشتر است ، تهدیدی بالقوه محسوب میشود که ممکن است کل حکومت اسلامی ایران را به ترکستان ببرد . خارج از چنین تهدیدی که هنوز دور از ذهن است ولی غیرممکن هم نیست ، حکومت اسلامی ایران حتما درک کرده است که عقب افتادن زمان نهایی توافق ، حتی برای ثانیه ها و دقایق ، بروی قیمت توافق نهایی تاثیرات جدی میگذارد ! مثلا اگر این توافق یا همان جام زهر در سال 2003 تا 2005 انجام میشد برای حکومت اسلامی ایران خیلی به صرفه تر میبود ! اگر امروز تمام شود قیمتش با فردا حتما متفاوت خواهد بود. روند اجرایی هردیرکردی برای حکومت اسلامی ایران سختر خواهد شد !
به گزارش ایرنا،ظریف در روز اول سپتامبر 2014 به دیدار اشتون در بروکسل رفت. این دو در ساعت ۱۱صبح به وقت محلی با یکدیگر نهار کاری صرف کردند. خبرگزاری رسمی ایران می‌گوید دراین دیدارعلاوه بر «ارزیابی روند مذاکرات، نحوه پیگیری آن برای دستیابی به توافق جامع»، قرار است « زمان دقیق دور بعدی گفت‌وگوها » نیز تعیین شود . پیشتر مقام‌های ایرانی گفته بودند دور تازه مذاکراتی که برای چهار ماه تمدید شده است در اوایل ماه میلادی سپتامبر آغاز می‌شود . نتیجه این گفت‌وگو‌ها از سوی سخنگوی خانم اشتون اعلام نشد.

تجربه ثابت کرد ،  که حکومت اسلامی در ایران فقط با مذاکره به راه راست هدایت نمیشود ، بلکهترکیبی از دیپلماسی....وتحریمو تهدیدو فشار روی اجزاء حکومتی،در موردحکومت اسلامیایران میتواند موثر باشدو مراسم زهرخوران را تکمیل کند. بعد از پایان این مراسم قابلیتهای منطقه ای حکومت اسلامی میتواند شکوفا شود . آنچه در غزه و در سوریه و عراق و کل خاورمیانه میگذرد ، ارتباط مستقیم با آیندۀ ایران دارد و این که آیا این کشور دوباره جزئی از برنامه های سیاسی غرب در منطقه میشود یا نمیشود . نشریه زمان نوشت : تمایل آمریکا به ادامه گفتگوهای هسته ای با ایران بی‌شک تحول مثبتی است . یکپارچه شدن ایران با جهان به معنی پیشرفت در صلح جهانی است. با این حال، دولت آمریکا باید در نظر داشته باشد که توسعه‌طلبی ایران با همین ورژن فعلی ، می‌تواند به ناآرامی‌ها در منطقه دامن بزند . در صورت ورود مجدد ایران در صفوف جامعۀ جهانی ، بین سعودی ها و"ایران استحاله شده " رقابت موازنه قدرت درخاورمیانه امری محتمل است !

 



 

تاریخ انتشار: 02.09.2014

اسماعیل هوشیار

01.09.2014