افغان موج   
FacebookTwitterDiggDeliciousGoogle BookmarksRedditLinkedinRSS Feed

صادق زیبا کلام : اساس دمکراسی بر روی این اصل قرار گرفته که مردم هر که را بخواهند میتوانند انتخاب کنند.اما در ایران اسلامی این اصل بنیادی تقلیل پیدا کرده به اینکه مردم فقط میتوانند کسانی را انتخاب نمایند که مورد تایید حکومت اسلامی باشند.نام این رویکرد نظارت استصوابی و اصلاح قانون انتخابات هم حالا به آن اضافه شده...

عباس عبدی : رفتار حکومت اسلامی به‌عنوان بخش رسمی، نشان می‌دهد که به کلی از جامعه مجازی بی‌خبر است... کاری جز فیلترینگ بلد نیستند و هیچ درس‌آموزی از گذشته ندارند. منجمد منجمد هستند...رفتار آنان انسان را به یاد آن سربازان ژاپنی در جزایر اشغالی فیلیپین می‌اندازد که از شکست کشورشان اطلاع نداشتند و هم‌چنان سنگر خود را حفظ می‌کردند، در حالی که ۳۰سال از پایان جنگ گذشته بود.

متولیان جامعه واقعی ایران نیز در همین فضا هستند. هنوز بودجه‌های کلانی را صرف صدور مجوز و ممیزی برای کالاهای فرهنگی یا حتی شروع کسب و کار کرده و هزینه‌های بیشتری را صرف نظارت بر آنها می‌کنند، در حالی که خیلی وقت است که بازی تمام شده و فقط در حال وقت تلف کردن هستند...


نظریات بالا مربوط به دو گونه از اصلاح طلبان حکومتی است .


حکایت اصلاح طلبی از زمان خاتمی مکار شروع شد . صادق زیبا کلام و عباس عبدی را معرف دو طیف از اصلاح طلبان نظام ببینیم ... حداقل یک دهه طول کشید تا اکثر باورمندان بفهمند چیزی به نام اصلاحات در آن سیستم مافیای دینی ولایت فقیه از ابتدا فریب بود.


در جوامع صنعتی به دلیل گذشته و تاریخ و فرهنگشان یک رابطه ایی بین سیستم سیاسی حاکم و جامعه و مردموجود دارد . اما اگر هیچ رابطه ایی نباشد ... آنوقت قابل تشریح نیست . بحث دموکراسی اساسا با سیستم سیاسی دینی حاکم در هر نقطه ایی از زمین در یک گلیم نگنجد . سیستم سیاسی حاکم وقتی ماهییت و وجودش را ادیان آسمانی و قوانین من درآوردی دینی بافته باشند ، یعنی نماینده خدایی هستند در روی زمین که اساسا موهوم است . چنین عجوبه ایی با چماق و سرکوب حتیقانون ریاضی راهم برایت تغییر میدهد و مثلا حاصل ضرب 2 ضربدر 2 را میکنند پنج ، یا اورکت بسیجی را هم تن رستم میکنند ... و نهایتا هم میگویند ، کردیم شد .


جامعه ایران و مردم عمدتا میداند دموکراسی یعنی چه و آماده است تا مدرک فوق دکترای این رشته را بگیرد . ولی اتفاقی افتاده و یک معلم دبستانی لمپن مثل روحانییت را در 1357 میآورند بالای سرش و میگویند استاد این است ... معلمی که چماق و ابزار سرکوب را هم دارد .


این صحنه الان نیم قرن است حاکم است . یعنی طی نیم قرن گذشته تلاش کردند دین اسلام را فرهنگ مسلط نشان دهند تا بقیه دورش طواف کنند از جمله مقوله دموکراسی را با تُف به دین چسباندن که اسمش دموکراسی دینی است . دموکراسی در سیستم سیاسی یک ریشه ایی دارد به نام اقتصاد قوی و سالم و نه اختلاس و سرکوب و ترور...یعنی آنجا که مقوله اقتصاد لنگ میزند و فلج است دموکراسی جوانه هم نمیزند و اساسا موضوعییت نمیتواند داشته باشد .


حالا البته شاید دیر است ، هنوز هم به قول عبدی نمیخواهند از انجماد خارج شوند . علی مطهری، نماینده پیشین مجلس روز دوشنبه نوشت: «به خاطر اين كه در ليست سياه اف اي تي اف قرار داريم نتوانستيم پنجاه ميليون دلار مبلغ سهميه ايران از واكسن كروناي سازمان جهاني بهداشت براي هشت ميليون ايراني را منتقل كنيم ...


جهان در وسط یک بحران کرونا است و نظام معتقد است به درک که مردم چه میشوند فقط ما بمانیم . یعنی اگر قانون پولشویی جهانی را قبول کنند دیگر نمیتوانند مثل قبل به تروریستهای خاورمیانه حقوق بدهند ... و قدم به قدم در همین مسیر جهانی ذوب میشوند .



خلاصه : من هم مثل زیبا کلام مدتها خوشبین کاذب بودم ولی به مرور فهمیدم نظرات عبدی واقعی تر است .


نتیجه : غرب با همین پدیده مشغول مذاکره و معامله است و اصرار این جماعت حاکم در ایران بر انجماد همیشگی همین محاسبه است یعنی نگاه و رویکرد غرب...حتی سرکوب مردم را هم با همین تکیه گاه انجام میدهند .



فیگارو : سکونت بایدن در کاخ سفید آخرین فرصت حل دیپلماتیک مشکلات حکومت اسلامی ایران با جهان و پیشگیری از جنگ است...



به نظر من این آخرین فرصت را حکومت اسلامی در ایران از دست نمیدهد . چهار سال دیگر وقت دارند جهت افتادن در ریل اصلاحات ...


راستش من هنوز دوست دارم خوش بین باشم ، مگر حاکمان ایران از صدام و قذافی در فهم سیاسی شرایط جهانی عقب مانده تر باشند و فکر کنند هنوز با دیپلماسی ترور و آدم ربایی و محمد و رسول و سرکوب نیم قرن گذشته ... میشود جامعه 80 میلیونی قرن 21 را هم اداره کرد ... آنها البته چائیده اند !


وال استریت ‌ژورنال: حکومتایران از بمب‌افکن‌ها و ناوهای هواپیمابر آمریکا نمی‌ترسد ...

چون میدانند که آمریکا در سیاست خارجی رویکرد جنگی دیگر ندارد و مثل کلاغهای مزرعه مترسکهای ابرقدرت دنیا را مسخره هم میکنند .

 

 


24.12.2020

اسماعیل هوشیار

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید