افغان موج   

گفت ‌وگوی- سایت «۱۰مهر»

بیش از ۴۰سال است که در جوار میهنِ ما ایران، ملت شریف و رنج دیدهِ افغانستان، خسته از نامردمی‌های داخل و خارج و توطئه‌های پی‌در‌پی، چشم به‌راه آن دارد تا در کشور ثبات سیاسی ــ اقتصادی برقرار گردد و مردم بتوانند در امنیت و آرامش در راه بهبود زندگی و ساختن میهنی شایسته‌تر برای فرزندانشان تلاش ورزند

نیروهای آمریکایی و کشورهای عضو ناتو، ۲۰سال پیش به‌بهانه مقابله با تروریسم و به‌منظور سرنگونی حکومت طالبان، وارد افغانستان شدند. طی ۲۰سال بیش از ۲۲۰۰میلیارد دلار صرف این جنگ کردند؛ دست‌کم ۴۷‌هزار غیرنظامی افغانی قربانی این جنگ شدند؛ ۲/۷میلیون افغان مجبور به مهاجرت و ۴میلیون تن دیگر در داخل افغانستان آواره شدند. آمریکا و متحدینش در راه ساختن ارتش و استحکاماتِ نظامی ــ نه جامعه و زیر‌ساخت های آن ــ هزینه کردند، عدم اعتماد و فساد را گسترش دادند و دست آخر کشور را مجدداً به طالبان سپردند.

سایت «۱۰مهر»، با توجه به آنچه که در هفته‌ها و روزهای اخیر در افغانستان رُخ داده است و برای بررسی این رویدادها و روشن کردن ابهامات و زوایای ناپیدای آن، تصمیم گرفته است تا با ترتیب دادن مصاحبه‌هایی، از اطلاعات و دیدگاه‌های صاحب‌نظران و آگاهانِ به مسایل و مشکلات جامعه افغانستان استفاده نموده و بینندگان خود را از اطلاعات و نظرات آنان بهره‌مند سازد.

در اولین فرصت، میهمان ما آقای دکتر مصطفی دانش بود و دومین مصاحبه‌‌ با رفیق اسدالله کشتمند انجام شده است.

رفیق اسدالله کشتمند متولد سال ۱۹۴۹در حومه کابل است. وی در سال ۱۹۶۸از لیسه (دبیرستان) استقلال فارغ‌التحصیل شد و بعد از یک سال کار در وزارت زراعت (کشاورزی) افغانستان با استفاده از یک بورس دولتی روانه فرانسه گردید و در شهرToulouse فرانسه دوره فوق لیسانس را در رشته کشاورزی به پایان رسانید. رفیق کشتمند از سال ۱۹۷۱تا برگشت به افغانستان در سال ۱۹۷۸، عضو فعال حزب کمونیست فرانسه بوده و با رفقای توده‌ای و سازمان جوانان و دانشجویان دموکرات ایران همکاری تنگاتنگ داشت. بعد از قیام نظامی هفت ثور (اردیبهشت) در سال ۱۹۷۸ (۱۳۵۷) به وطن برگشت و هنگامی که جناح خلقی حزب دموکراتیک خلق افغانستان راه انحراف را در پیش گرفت و سرکوب خونین اعضای پرچمی حزب آغاز شد، به گروه مخفی پرچمی حزب پیوسته و در نبرد مرگ و زندگی تا روز ششم جدی (دی) ۱۳۵۸و سرنگونی رژیم حفیظ‌الله امین، به‌طور مخفی زندگی و به نبرد ادامه داد. بعد از رهایی کشور از بند استبداد، از جانب رهبری حزب موظف شد تا روزنامه «حقیقت انقلاب ثور» (ارگان نشراتی جمهوری دموکراتیک افغانستان) را راه‌اندازی کند و اولین مدیر مسئول آن بود. بعداً مدت شش سال به‌عنوان معاون شعبه روابط بین‌المللی کمیته مرکزی حزب دموکراتیک خلق افغانستان ایفای وظیفه نموده و در سال‌های آخر حاکمیت حزب، سفیر افغانستان در مجارستان، ایران و اتیوپی بود. رفیق اسدالله کشتمند از اعضای سابق کمیته مرکزی حزب دمکراتیک خلق افغانستان است.

 برای شنیدن ویدیو لطف فرموده بالای لینک زیر کلیک نمایید:

https://www.youtube.com/watch?v=pwT7pjkqwB0&ab_channel=%D8%B3%D8%A7%DB%8C%D8%AA%DB%B1%DB%B0%D9%85%D9%87%D8%B1


ارسالی : سلیمان کبیر نوری