افغان موج   

طالبان 'شریعت' را پیاده می‌کنیم

به دنبال "حرام" خواندن نمایش مانکن‌ها در مغازه‌های لباس فروشی در ولایت هرات در غرب افغانستان از سوی اداره امر به معروف طالبان، ویدیوهایی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که نشان می‌دهد برخی مغازه‌داران سر مانکن‌ها را از گردن آن‌ها جدا می‌کنند.

پیشتر گزارش شده بود که طالبان از لباس‌فروشی‌های زنانه در هرات خواسته است که سر مانکن‌های زن را از بدن شان "جدا" کنند. در برخی دیگر از ویدیوها مغازه‌داران، سر مانکن‌ها را با کیسه‌های سیاه پوشانده‌اند.

 

اخیرا اداره امر به معروف طالبان، مانکن‌هایی که برای نمایش لباس استفاده می‌شوند را به "بت‌پرستی" تشبیه کرده و نمایش آن‌ها را "غیر‌شرعی" خواند.

 

دید‌بان حقوق بشر: دستورالعمل تازه طالبان به سمت زندانی کردن زنان افغانستان حرکت می‌کند

کاربران شبکه‌های اجتماعی می‌گویند در کشورهای اسلامی دیگر نیز از مانکن‌ها برای نمایش لباس استفاده می‌شود

شمار زیادی از کاربران در شبکه‌های اجتماعی این موضع اداره امر به معروف طالبان را زیر سوال برده و گفته‌اند در اکثر کشورهای اسلامی از این مانکن‌‌ها بخاطر نمایش لباس استفاده می‌شود و ایرادی ندارد چون مردم آن‌ها را با قصد پرستش در مغازه‌های خود نگذاشته‌اند.

 

پیشتر همچنین ماموران طالبان در ویدیوهایی دیده می‌شدند که در خیابان‌های کابل در مورد اجرای دستورات تازه این گروه درباره محدودیت زنان، منع شنیدن موسیقی و گذاشتن ریش به رانندگان تذکر می‌دهند.

 

هفته گذشته، وزارت "امر به معروف و نهی از منکر" طالبان دستورالعمل تازه‌ شش موردی صادر کرد که در آن از رانندگان وسایل نقلیه خواسته شده است که تنها زنانی با حجاب اسلامی و همراه با محرم مرد را در مسیرهای طولانی‌ سوار کنند.

دید‌بان حقوق بشر در واکنش به دستورالعمل طالبان در مورد سفر زنان همراه با محرم مرد می‌گوید این قانون تازه طالبان، زندانی ساختن زنان از طریق بستن فرصت‌های حرکت آزادانه است

اخیرا محمد صادق عاکف سخنگوی وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان، در واکنش به بی بی سی گفت که آن‌ها از سوی حامیان شان تحت فشار قرار دارند تا "احکام شرعی" را در جامعه پیاده کنند. او گفت "این دستورالعمل‌ها به منظور مصونیت و حفظ عزت زنان در افغانستان اجرایی می‌شود".

 

در یک ویدیوی دیگر دیده می‌شود که یکی نفرات طالبان موهای بلند یک پسر جوان را با استفاده از قیچی در محضر عام قطع می‌کند.

 

کاربران در شبکه‌های اجتماعی می‌گویند اداره امر به معروف طالبان دستوراتی را مورد اجرا می‌گذارد که در دوران حاکمیت نخست آن‌ها در دهه نود میلادی یک امر عادی و روزمره محسوب می‌شد و با شرایط فعلی مطابقت ندارد.

 

روز گذشته یک فعال حقوق زن به بی بی سی گفت که ظرف بیست سال گذشته خانواده آن‌ها محرم مرد نداشته چون پدر آن‌ها در گذشته فوت کرده است و تمام امور بیرون از منزل را زنان و دختران خانواده بدوش می‌کشند. او گفت دستورات اخیر طالبان زندگی آن‌ها و هزاران خانواده دیگر در افغانستان را که مردان خود را به نحوی از دست داده‌اند، با مشکلات جدی مواجه کرده است و آن‌ها را مجبور ساخته است که به فرار از کشورشان فکر کنند.

 

عفو بین‌الملل، دیدبان حقوق بشر و کشورهای تمویل کننده افغانستان می‌گویند حاکمیت طالبان باید برای پذیرفته شدن در جامعه جهانی از مواضع سختگیرانه خود در برابر زنان بپرهیزند و شرایط دیگری نیز از جمله ایجاد اداره همه شمول را برای کمک رسانی به این کشور، مشروط کرده است.

 

طالبان در همین حال این واکنش‌ها را "پروپاگاندا" می‌خوانند و می‌گویند که این دستورالعمل‌ها بیشتر توصیه است و جنبه اجباری ندارد.

 

محمد نعیم، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در دوحه به بی‌بی‌سی گفته است که "مردم با این دستورالعمل (دستورات مذهبی) مشکلی ندارند و اگر خارجی‌ها مشکل دارند، به خودشان مربوط است".

 

از زمان تصرف قدرت از سوی گروه طالبان در ماه اوگست، زنان در افغانستان از کار در اداره‌های دولتی به استثنای موارد محدود، منع شده و در بیشتر ولایت‌های این کشور دختران دانش آموز از رفتن به مدرسه، بالاتر از کلاس ششم محروم شده اند.

 

از آن زمان شمار زیادی از زنان افغان در داخل و خارج این کشور دست به تظاهرات زده و حاکمیت طالبان را متهم به حاکمیت "تک قومی و تک جنسیتی" کرده اند. آن‌ها مدعی‌اند که طالبان با استفاده از ابزار دینی در پی حذف نیمه‌ای از پیکر جامعه‌اند و تلاش دارند "سنت های فرهنگ قبیلوی و جا افتاده" را در افغانستان ترویج کنند.

 

زنان در ولایت پروان: با جابجایی نظام، زنان و دختران افغانستان قربانی تغییر شده اند

امروز (سه‌شنبه) نیز در امتداد این اعتراضات، شماری از زنان در ولایت پروان در تجمعی گفتند که با روی کار آمدن طالبان و جابجایی نظام "زنان و دختران افغانستان قربانی این تغییر" شدند و "از تحصیل، کار، آزادی، مشارکت سیاسی و سایر حقوق‌شان" محروم شده اند.

 

آنان در قطعنامه خود گفتند که طالبان می‌خواهند "صدای ما دخترا و خانم‌ها خاموش شود."

 

آنها می‌گویند "در کنار دختران و خانم های کابل صدا بلند کردیم، و "از جامعه جهانی می‌خواهیم که به صدای ما گوش دهند و تا که این گروه (امارت اسلامی) تغییر نکرده است آن‌ها را به رسمیت نشناسند."

بی بی سی  فارسی