افغان موج   

چنین به نظر می رسد که عملیات نظامی  کشور فدراسیون روسیه در اوکرایین ( جنگ غرب با روسیه) نقطه ی عطفی باشد بر آغاز فروپاشی تسلط غرب در جهان به سردمداری امریکا و پدید آمدن شرایط نوین برای ظهور جهان چند قطبی. سفر رسمی رییس جمهورچین آقای شی جین پینگ به ماسکو و ملاقات با ولادیمیر پوتین این روند لغزنده رابیش از پیش آشکار ساخت.

سایت مهر، اخیرن  مصاحبه ی جالبی را  به ‌مناسبت یک‌ سالگی عملیات نظامی ویژه فدراسیون روسیه در اوکرایین با آقایان دکتر مرتضی محیط و اسدالله کشتمند (  دو تن از پژوهشگران نخبه و نام آشنا در امورسیاست- دیپلوماسی و روابط  بین المللی)  برگزار کرده است.

 درین مصاحبه پرسش های مبرم و جدی ای در رابطه به عملیات نظامی ویژه ی فدراسیون روسیه در اکرایین، و پیامد های  مثبت و منفی آن به تحلیل گرفته شده است و سوالاتی از مهمانان برنامه صورت گرفته است، که پرسش ها چنین برشمرده شده اند:"   

 ۱ــ به ‌نظر شما در بیش از یک‌ سال گذشته، جنگ اوکراین درمجموع چه مسیری را پشت سر گذاشته است؟ آن‌گونه که غربی‌ها می‌گویند، آیا روسیه در باطلاق اوکراین گرفتار شده است، و یا برداشت دیگری در این زمینه باید داشت؟ آیا مسیری را که جنگ در این مدت در پیش گرفت قابل پیش‌بینی بود؟  

 ۲ــ جنگ اوکراین آن‌گونه که «امانوئل تاد» می‌گوید برای هر دو طرف ــ امپریالیسم، به ‌ویژه امپریالیسم آمریکا و روسیه ــ دارای ماهیت حیاتی است؟ و اگر چنین است برای کدام طرف حیاتی‌تر بوده است؟

 ۳ــ غرب، جمعی در پیش ‌برد سیاست به زانو درآوردن اقتصاد روسیه، از طریق اعمال تحریم‌های گسترده، ناموفق بود. ارزیابی شما از دلایل این امر چیست؟ بر بستر موفقیت روسیه در این زمینه، چه دورنمای اقتصادی ــ اجتماعی را برای این کشور متصور هستید؟  

 ۴ــ به فاصله ۱۰ روز پس از پایان سفر شی جین پینگ به مسکو، سند جدید سیاست خارجی روسیه به امضای ولادیمیر پوتین رسید. در بیانیه مشترک روسای جمهور چین و روسیه و همچنین در سند مذکور بر حرکت به‌سمت «جهان چندقطبی» تأکید شده است. ارزیابی شما از ملاقات مذکور و سند یادشده چیست و بر بستر این دو رویداد مهم، سرنوشت نهایی جنگ اوکراین چه خواهد بود؟ و با پیروزی روسیه شاهد چه پیامدهای جهانی خواهیم بود؟  

 ۵ــ اخیراً تعدادی از احزاب کمونیستی و غیرکمونیستی در بیانیه‌ مشترکی عملیات نظامی ویژه روسیه را «جنگ امپریالیستی» نامیدند. نظر شما درباره این بیانیه و محتوی آن چیست؟"

البته پاسخ ها به صورت علمی، مستدل و اکادمیک در مصاحبه ارایه شده است.

من دیدن و شنیدن این ویدیوی جالب را برای عزیزان پیشنهاد مینمایم.

بدرود

س. ک. نوری

 

برای دیدن ویدیو بالای لینک زیر کلیک فرمایید:

https://www.youtube.com/watch?v=XCrvK6iHpeg&ab_channel=%D8%B3%D8%A7%DB%8C%D8%AA%DB%B1%DB%B0%D9%85%D9%87%D8%B1

 

ارسالی : سلیمان کبیر نوری