افغان موج   

چرا حمد‌الله محب بر غنی اشراف آمرانه‌ی پنهان داشت؟

غنی در مورد محب گفت در ماه هشتم سال ۲۰۱۸:

سفیر مبتکر و موفق در میان تمام سفیران جهان.

غنی چند بار چاپلوسانه و چندین بار از کسی که به فرمان خودش مقرر شد، ابراز تشکر.

 

محب نابخرد، در جریان معرفی گپ عجیبی گفت:

از نسلی نماینده‌گی می‌کند که در جنگ تیر کرده. در کدام جنگ تیر کردی؟ بلی، همان‌گونه که در سفارت موفق بوده این‌جا هم موفق خواهد بود. راست گفته بود.‌ در شورای امنیت و فروش وطن و سپردن کشور به طالب پشتون، در فروپاشاندند و وترد کردن تلفات و ضربات به نیروهای مسلح کشور که بیش‌تر غیر پشتون بودند و در اجرای دساتیر سیاه بسیار موفق بود.

در ماه سوم سال ۲۰۱۹:

محب بر ضد خلیل‌زاد سخنانی گفت.

و ۴ دپلومات به شمول معاون سیاسی وزارت خارجه‌ی آمریکا در تلفن به غنی از قطع ارتباط با محب سخن گفتند.

اسماعیل خان هم آن زمان از مقرری محب انتقاد کرد.

در سال۲۰۲۱ گفت:

اگر ما کشور را به طالب رها کردیم، ما را اعدام کنید.٬

اگر طالب به زور قدرته گرفت نوش جانش.

در سال ۲۰۲۲ :

ظاهراً و به فریب از مردم معذرت خواست.

محب نه رفتن خلیفه‌ی خود،‌سراج ‌الدین حقانی را هم‌زمان سفر اشرف غنی چوغکۍ ببه عربستان توجیه دروغ کرد.

این سخنان در زمانی اند که تاج میر جواد معاون استخبارات طالبان تا هنوز در عربستان است.

حمدالله محب در یک گفتگو خبری با شبکه BBC گفت چیزی بنام مقاومت وجود ندارد و همه مردم افغانستان از جنگ و خون ریزی خسته شده اند..!

و کسانی که امنیت کشور را برهم و درهم میزنند یک عده مفسدین و جاه طلب ها اند که هرگز به مقصد شان نمیرسند..!

مگر این آقای بی پدر و پدر نامعلوم نه می‌داند که رزم و نبرد مردم هم‌اکنون در محاذات مختلف برضد اشغال‌گران طالبی جریان دارد؟

 

مصاحبه‌ی جدید با حمدالله (محب).

داکتر حمدالله فراری و خاین، مشاور امنیت ملی جمهوری افغانستان با ولی الله ملکزی نویسنده و تحلیلگر گفت وگو کرده است که در این گفت و گو ناگفته هایی را می خوانید.

یکی از بزرگترین اشتباهات زندگی سیاسی من این است که سربازان ما روحیه خود را از دست دادند، اما ما روی حضور فیزیکی آنها در مرچال حساب می کردیم.

«به غیر از رئیس‌جمهور، امرالله صالح و من، بسیاری از شخصیت‌های برجسته رژیم با طالبان روابط خود را گسترش داده بودند. البته اولین و آخرین تماس من با خلیل الرحمن حقانی در آستانه سقوط نظام بود و به او پیشنهاد دادم که حاضرم در وردک یا لوگر با شما رو در رو ملاقات کنم اما بعد پیدا شد. معلوم شد که نام او خارج از کشور است.»

سوال: وقتی خبر تصرف ولسوالی ها و ولایات توسط طالبان و فروپاشی نظام به گوش رسید، وضعیت ارگ چگونه بود؟

پاسخ: (طبیعی است که وضعیت عادی نبود. روز پنجشنبه سه روز مانده به سقوط با وزرای دفاع و داخله و رئیس امنیت ملی جلسه اضطراری داشتم. از بسم الله خان محمدی پرسیدم چقدر آمادگی دارید. برای دفاع هستند پاسخ داد که دفاع ممکن نیست، بعد به او گفتم که در پنجشیر ممکن است، ما چنین رهبر نه داریم نه مجاهد و روحیه.

داکتر محب دلایل فروپاشی نظام جمهوری را در چهار نکته خلاصه می کند:

«اشتباهات ما،

توقف حقوق پولیس محلی (اربکی ها)،

دادن اسرار دولتی به طالبان توسط برخی گروه ها

و توافق دوحه. (ما را نادیده می گیرد).

داکتر محب به عنوان تلاش برای ترور شخصیت داکتر اشرف غنی به سه شعار تبلیغاتی نیز اشاره می کند:

  • (کلیسایی در ارگ ساخته نشد،
  • رئیس جمهور خلطی سبز دالر را با خود حمل نکرد
  • همیشه خالصانه با زبانی مبارزه کرد. و سیاست و تاریخ جهت دار همیشه شاهد خواهد بود). دیده درایی این آقای بی خرد تا کجاست؟ داود‌زی جاسوس دگر.خودش در کتابش شهادت داد که ارگ از دالر فرش شده بود. روس‌ها گزارش کامل دادند که او یعنی غنی پول ها را دزدیده. ترامپ سه بار گفت او کلاه‌بردار است و از پاسخ گفتن فرار کرد و من باور دارم که او پول‌ها را دزدیده است.

- در پاسخ به سؤال من مبنی بر تقسیم قوه اول بین عین و غین. بعد داکتر اشرف غنی دو دستیار داشت، پس آیا واقعاً مثلث اصلی قدرت است که شما سه داکتر (غنی، محب، فضلی) هستید؟ ایشان صریحاً حرف من را تکذیب کردند و گفتند: (نه اصلاً اینطور نیست، من و دکتر صاحب فضلی دولت بودیم و از طرف انتخابات و مجلس تعیین نشدیم. بله، من سمت من امنیت ملی است. ایشان بود). مشاور، اما اکثر اوقات که تصمیمات از دفتر من گرفته می شد، بر اساس دستورات و دستورات رئیس بود و تصمیم شخصی من نبود.

این حلقه کوچک شما بر جنگ اصرار داشت و از ملاقات با طالبان در مسکو خودداری کرد؟ (ببینید سر میز مذاکره حرف کسانی که قدرت دارند ترجیح داده می شود؛ ما نمی خواستیم در موقعیت ضعیف باشیم و دست خالی برگردیم. آن روزها خانه کرزی شعبه سفارت روسیه بود. با انجام این کار، مردم را تشویق می کرد که پاسپورت هایش را بگیرند، برایش ویزا بخرند و به مسکو بفرستند، سپس در آنجا دیده شد که طالبان حتی در صلح به دوستم دست نزدند و آنچه اتفاق افتاد، موضع ما را درست ثابت کرد).

در زمان سقوط نظام جمهوری، تصور عمومی این بود که آقای اشرف حتماً به هند پناه می برد، زیرا راشه درشه بسیار نازنین را همراه خود داشت. چه شد که او به جای دهلی به ابوظبی، پایتخت امارات متحده عربی رفت؟ وی پاسخ داد: (سیاست رسمی هند این است که هرکس در کابل قدرت دارد با همان طرف رابطه داشته باشد و ما دیگر در قدرت نبودیم. نروژ و سوئیس که کشورهای بی طرف به حساب می آیند شرکت نکردند. پس رفت. امارات و به آنها پناه داد).

رابطه امروز شما با آقای اشرف غنی چگونه است؟ (همه می دانیم که بسیاری از نزدیکان نیز به دکتر صاحب پشت کردند، او ریش سفید و تنهاست. بنابراین تصمیم گرفتم در ابوظبی بمانم و پیش او بمانم. هر روز به دیدنش می رفتیم. نداریم. یک دستور کار مشخص است، اما من هر هفته یا هر هفته دوم با او در تماس هستم، نکته بسیار جالب این است که رئیس صاحب هفته گذشته برای عمره رفت، اما دندروچی ها برای ملاقات با

سراج الدین حقانی در عربستان سعودی تماس گرفتند، اما خوب است که طالبان رسانه های خود تصاویری از حقانی منتشر کردند که او در همان روز در خوست است و به عربستان نرفته است. این شرط و حرفه ای بودن رسانه ماست.

حشمت غنی: حمدالله محب به برادرم خیانت کرد

برادر اشرف غنی رئیس جمهوری فراری افغانستان ادعا کرده است که حمدالله محب مشاور شورای امنیت دولت پیشین افغانستان به اعتماد اشرف غنی خیانت کرد و با سران طالبان در تماس بود.

به گزارش رادیو دری؛ حشمت غنی با انتشار مطلبی در صفحه ایکس نوشت: «افراد بلندپایه طالبان روزی که وارد کابل شدند به من گفتند که با حمدالله محب در تماس بوده‌اند.»

وی اضافه کرده است: حمدالله محب تا پیش از فروپاشی دولت جمهوری، 6 بار با خلیل‌الرحمان حقانی از اعضای رهبری شبکه حقانی که اکنون وزیر امور مهاجران در رژیم طالبان است تماس گرفت.

محب که اخیرا با رسانه ها مصاحبه کرده، تماس خود با خلیل‌الرحمان حقانی را تایید کرده، ولی گفته است که این تماس در آخرین روز حاکمیت دولت جمهوری صورت گرفت و او در آن تماس اعلام آمادگی کرده بود که با سران طالبان در ولایت لوگر یا میدان وردک مذاکره کند، اما طالبان وارد کابل شدند و این مذاکره محقق نشد.

وی در عین حال خود را جزء معدود کسانی خوانده بود که با طالبان ارتباطی نداشته است.

١٠ حوت ١٤٠٢ راديو درى

 حمدالله محب: به جز اشرف غنی، صالح و من، همه با طالبان ارتباط داشتند

مشاور امنیت ملی حکومت سابق سیاستمداران مطرح افغان را به داشتن روابط با طالبان قبل از سقوط متهم کرد.

محب گفت تنها اشرف غنی، امرالله صالح و او با طالبان ارتباط نداشتند، برعکس «شماری زیادی از چهره‌های مطرح نظام با طالبان رابطه برقرار کرده بودند.»

حمدالله محب، مشاور امنیت ملی حکومت محمد اشرف غنی، این اظهارات را در مصاحبه با ولی‌الله ملکزی، یک خبرنگار افغان در امریکا که این هفته در وبسایت افغان-جرمن نشر شد، مطرح کرده است.

جالب است که محب در این مصاحبه از امرالله صالح دفاع می‌کند. کسی که خودش لنگوته‌ی پشتون را پوشید و گفت جمعیت‌توب ختم شو.

آقای محب در این مصاحبه اتهام هماهنگی و تماسش با گروه حقانی را رد کرد، اتهامی که برادر اشرف غنی روز چهارشنبه بر صحت آن تاکید کرد.

محب افزود: «اولین و آخرین ارتباط من با خلیل الرحمن حقانی در بحبوحه سقوط نظام بود. من برایش پیشنهاد کردم که آماده است در لوگر یا وردک حضوری با او ببینم اما بعداً معلوم شد که از بیرون کشور صحبت می‌کند.»

خودش اقرار به تماس دارد. پس پرده را چه کسی می‌‌داند؟

حشمت غنی احمدزی، برادر اشرف غنی روز چهارشنبه گفت که پیش از سقوط کابل به‌دست طالبان، حمدالله محب با خلیل‌الرحمان حقانی، مقام ارشد طالبان در تماس بود.او به نقل از حقانی مدعی شد که یک ماه پیش از سقوط کابل، مشاور امنیت ملی غنی «شش بار» با حقانی صحبت کرده بود.

برادر رئیس‌جمهور پیشین افغانستان در اکس نوشت که حمدالله محب به اعتماد اشرف غنی «خیانت» کرده و به مردم افغانستان «دروغ» گفته است.

 

سقوط دولت

مشاور امنیت ملی غنی گفت که نیروهای نظامی روحیه نداشتند و به این علت دولت سقوط کرد. او گفت:«یکی از بزرگترین اشتباهات این بود، در حالیکه سربازان ما روحیه خود را باخته بودند، ما بر حضور فیزیکی آنان در سنگرها حساب می‌کردیم.»

او گفت که به بسم الله محمدی، وزیر دفاع وقت پیشنهاد عقب‌نشینی به پنجشیر و نبرد با طالبان را داد اما محمدی گفت که «امکان ندارد چون نه مثل مقاومت اول رهبر داریم و نه آن مجاهدین و مورال را.»

بسم‌الله راست گفته، چون خودش مورال نه داشت و تسلیم پشتون شده و سرافکنده‌گی ابدی را نصیب شد. مگر مردم هنوز در کوه‌پایه های هندوکشان می‌رزمند. حالا قضاوت کنید، وزیر دفاعی که برای یک لشمک جاسوس آمریکا سر تعظیم فرود بیاورد و اظهار ناتوانی کند، چه آب‌ِ رویی دارد؟ اگر این اتهام است، باید وزیر دفاع فوراً موضع خود را معلوم کند.

مشاور امنیت ملی محمد اشرف غنی در مصاحبه‌ تازه خود همچنان گفته است که از جبهات ضد طالبان حمایت نمی‌کند چون به گفته او، «سلاح، فرمان و نقشه آنها از بیرون کشور می‌آید.»

این دجال پنداشته که مردم هیچ چیز اند و برنامه‌های خود شان کاملاً از وطن می‌‌آمدند. اگر برنامه‌های نبرد در برابر طالبان از خارج می‌‌آمدند، تا کنون طالب تار و مار شده بود. این نبرد مردم است که به همت خودشان پیش‌برده می‌شود.

محب گفت افراد بسیار نزدیک به اشرف غنی به رئیس‌جمهور سابق پشت کرده‌اند و «این موی سفید را تنها گذاشته‌اند.» حالا او شخصاً به ابوظبی برگشته تا در نزدیک اشرف غنی باشد. این دلیل احمقانه را فکر کنید. اکر بادران تان نه خواهند، شما پلیدان حتا نان‌ تان را نه می‌خورید.

محب بی شرمانه می‌گوید که مجری امر غنی بودم، در حالی که ضلع کلیدی مثلث وطن فروشی بود.

منتقدان سیاسی بارها از غنی به خاطر انحصارطلبی سیاسی انتقاد کرده و می‌گفتند که قدرت تصمیم گیری در دولت محدود به حلقه نزدیک رئیس‌جمهور است. از نظر آنها، فضلی و محب دو چهره کلیدی قدرت در ارگ بودند.

حمدالله محب این انتقاد را رد کرده و گفت: «بسیاری وقت‌ها تصمیم‌هایی که از آدرس من اعلام می‌شد، به امر و رهنمایی رئیس صاحب[اشرف غنی] صورت می‌گرفت و فیصله شخصی من نبود.»

مشاور امنیت ملی سابق غنی گفت که دنبال جایگاه سیاسی در افغانستان نیست و طالبان هم حاضر به شریک کردن قدرت نیستند. او گفت: «من به این باور هستم که طالبان حالا در نشه قدرت است و آنها به مشوره کسی گوش نمی دهد.»

رهبر بی‌پناه

محب برای نخستین بار فاش کرد که پس از سقوط حکومت، سوئیس و ناروی حاضر نشدند به رئیس جمهور پیشین افغانستان پناه بدهند. او گفت که هند نیز احتمالاً پناه دادن به غنی را رد می‌کرد.

محب گفت که اشرف غنی با وجود روابط نیک با هند، به این کشور نرفت چون سیاست هند طوری است با هرکسی که در کابل بر سر قدرت باشد، تعامل می‌کند.

رئیس‌جمهور پیشین افغانستان پس از این که طالبان کابل را اسد ۱۴۰۰ محاصره کردند، با چرخبال نخست به اوزبیکستان رفت و بعداً به امارات متحده عربی پناهنده شد.

١٠ حوت ١٤٠٢ افغانستان اينترنشنال.

من در مواردی که لازم بود، تبصره نوشتم.

 

محمدعثمان نجیب

 

 

Sent from my iPad