دولت شـریک قاتل و دزد و ستمگر است
طالب، غـنی و کـرزی کل را برادر است
کـرزی چـرا حمایـت جنگ و تـرور کرد؟
زیرا غـلام طالب و مـزدور و چاکر است
كن ويلبر (Ken Wilber) فيلسوف و متفكر نامآشناي آمريكايي در رساله نسبتا پربرگي كه اخيرا با عنوان "ترامپ و دنياي پساحقيقت" (Trump and a Post-truth world) منتشر كرد، انتخاب دونالد ترامپ را واقعهاي ميخواند كه به صورت متوازن دو سر يك طيف را بهوضوح نشان ميدهد. حاميان او غالبا افراد شلختهاي هستند كه ندا برآوردهاند ما ميدانستيم چنين ميشود و عدالت به نفع ما پيروز ميشود. آن سو اقشار ضدترامپ هستند كه چشمشان اشكبار است و خواب از آنها ربوده شده و حتي بناي ترك كشور را دارند چون بوي نفرت، نژادپرستي، تبعيض جنسيتي، بيگانهستيزي و همه چيزهاي بد به مشام آنها ميرسد.
برایم این سخن... گردیده جالب
که غیرت گشته نزد ات این مطالب
من ام فرزند احمدشاه و میرویس
تو کافر و من هستم بر تو غالب
چرا اکنون تعداد روزافزونی از مردم به گذشته پناه میبرند و دیگر
آینده را نویدبخش نمیشمارند؟ گذشتهگرایی و آیندهگرایی چه رابطهای با یکدیگر دارند؟ آیا برگزیت و دیگر «جنبشهای عوامپسند در اروپا» را میتوان جلوههایی از «گرایش گذشتهآبادی» دانست؟ زیگمونت باومن، فیلسوف سرشناس، در یکی از آخرین مصاحبههای خود با «اسپایکد ریویو» به این سؤالات پاسخ میدهد.
این غزل را در سال 1361 خورشیدی سروده ام؛ اما اوضاع جهان و افغانستان روز به روز بدتر شده است؛ زیرا در حال حاضر نه تنها زندگی طاقت فرسا شده است، بلکه امید را هم از مردم گرفته اند. برای یادی از احساسات گذشته این غزل را تقدیم خوانندگان می کنم.
انـدریــن بـیـدادگاه دور گیتی داد نیست
زنـدگانی جــز فـشـار پنجـۀ بیداد نیست
مـرغ آزادی اگـر افـتاده در کـنج قـفـس
این همای کاغـذی جـز حیلۀ صیاد نیت
مقالات دیگر...
- کشور ترکیه و سکولاریسم بی ریشه !
- بعضی از ارزش های مرامی در شرایط کنونی
- کشتی بی ناخدا
- شفیع عیار ( اعلان جهاد کرزی علیه آمریکا ) و ( حیف وطن ما و حیف مردم بیچاره ما )
- ازلجام گسیختگی غرب جهان می خندد
- ریگتا ( داستان کوتاه )
- دموکراسیِ چندپاره در دوران شبکههای اجتماعی ( بررسی کتاب )
- دیو استعمار
- مبارزه د څه له پاره؟
- ویدیوی 334 شفیع عیار ( درست فکرکردن یگانه راه رسیدن به هدف است )