زمین سنتگرای ذهن ما و مارکس باوری روسی
یادآوری :
این نوشته پاره یی از یاد هایم می باشد.
من پس از آن که در یک کوچ بزرگ (۱۹۹۲)، کشور را به اجبار ترک نمودم، پس از گذر از کشور های گونه گون، به گفته برتولد برشت، نمایشنامه نویس جرمن به جنگل سیاه، پناه بردم.
در این جا، در خیمهٔ پناهنده گان واقع شهر سویکو، در شرق جرمنی، نزدیک به دوسال انتظار که اشد من القتل بود، به سر بردم.
در این زمان و همین جا با یاری آقای سیون، دوست جرمنی ام که در جنبش اعتراضی علیه نظام گویا سوسیالیستی در شرق جرمنی، شرکت داشت و کتاب ها و نوشته های زیادی را به زبان انگلیسی در اختیارم، قرار داد، فرصت آن را به دست آوردم تا به گذشتهٔ سیاسی ام که از دوران دانشگاه ۱۹۶۴ع. با پیوستن به ح. د.خ.ا. نشانی می گردد، نگاه ژرف، دقیق و پُرنقد بیندازم.
این نوشته نتیجهٔ همان بازنگری است.
صدیق رهپو طرزی
درحاشیه عید اسلامی قربان
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
همه موجودات و انسان هم در عالم مادی به سر می برند . ما در زمان و مکان محدود هستیم ؛ به همین دلیل ذهنی آکنده از مفاهیم مادی داریم ؛ به طوری که هر معنایی به انسان ارائه شود ، آن را در قالب مادیات زمان و مکان ریخته ، و در محدوده زمان و مکان تفسیر می کند . ساده ترین تعریف مذهبیون از پدیده ای ذهنی و ساختگی به نام " خدا " این است که خدا محصور درزمان ومکان نیست ؛ خواست خدا مصادف با انجامش است !
نخستین انواع بت پرستیهای مصنوعی و طبیعی درزمان غارنشینی بودهاند . بتهای مصنوعی با سیمای بشری به مثابه آخرین و تکامل یافتهترین مذهب بت پرستی بوده است. مذاهب توحیدی هم از بطن همان بت پرستیهای ابتدائی سر بر آورده و رشد کرده اند . درطول تاریخ همواره بشر در صدد آن بوده که بفهمد..... علم و دانش در زندگی انسان دارای جایگاه ویژه ای است .علم انسان را توانا می کند که آینده را همان گونه که می خواهد بسازد . علم مانند ابزاری در اختیار خواست انسان قرار می گیرد و طبیعت را، آن چنان که انسان بخواهد و فرمان دهد می سازد.
درتاریخ ایران ؛ برای اولین باردردوران صفویه آئین شیعه اسلام درقدرت سیاسی درایران پا گرفت . صفویان، آیین شیعه را دین رسمی ایران جای دادند . شیوه فرمانروایی صفوی تمرکزگرا و نیروی مطلقه (در دست شاه) بود . شبیه همین وضع امروزی درایران و قدرت مطلقه ولایت فقیه . شاهان صفوی برای هر چه بیشتر مشروعیت بخشیدن به پادشاهیشان در جهان شیعه ، خودشان را از تبار محمد پیامبر برمیشمردند . درواقع یکی از کارکردهای تاریخی دین درمیان جوامع انسانی ؛ مشروعییت بخشیدن به سیستم قدرت سیاسی حاکم و توجیه آن بوده است .
مکش برحلق پاک بی گناهـان تیغ عریانت مریزان هیچ خونی بر سر کـوی و خیابانت
نشد یک لحظه آرام از مصیبت خاطرمردم بجز قتل و قتال و کینهتوزی چیست ارمانت
بـنه بـر دسـتـکان طـفـلکانـت خـینۀ شـــادی بخون رنگین مکن خاک وطن درعید قربانت
ز سـوز سیـنۀ قـربانـیان آخـر نمی تـرسـی بسـوزد عاقبت بن ریشههـای اصل و بنیانت
بشویی دست پرخونت اگـربا حیله و نیرنگ که میشـوید به محشرلکههای سـرخ دامانت
ز بیـم انتحاری خـلق را در آتـش افکـندی چـو ماهی بینمت در تابـۀ سـوزان بـریانـت
تنګ یوله جګړو،خدایه دسولی اخترراولی
دی توری تیاری ته ،خدایه څریکه دلمرراولی
داسی اخترراولی،چی ټول سره پخلاکړي مونږ
بیرته کورکھول ته،له کورورک مرورراولی
سوله سوله وایي،خوتدبیریي دجنګونودی
ورک دجنګ سرونه کړی،دسولی کوم سرراولی
یونجیب دی واخیست،بل دسولی سړئ نه راغئ
مونږته دنجیب په څیر،دسولی رھبرراولی
الحاج الھام الدین قیام
ف.بری
رنج مردمان
سه علـــــــت آمد دلیل رنـــج و درد زو بشر گردد ذلیل و رنگ زرد
رهبـــــــران فاسد و دزد و مـــــکار می زدایند راحــــت و نظم وقرار
رهبـــــــر موهوم گرای خود پســند کـــی توان دید درد و رنج دردمند
اونبیند جـــــــزطریق و رائی خویش درد ملــــــت میشود افزون وبیش
ازفســـــــاد واز شــرارت دروطن نـــاله خیزد از گلــــوی مرد وزن
مشـــــــــکل دوم بود روحــــــانیت چون نخواهند صلح وامن وعافیت
راه وحــــــــدت نیست درآیین شان نفـــــی می دارند فـــــکر دیگران
مقالات دیگر...
- ابراهیم ورسجی و تعمیم تئوری ابن خلدون بر حاکمان و انتخابات...
- نوبل و شیخ حسن روحانی !
- زخم اجل ( داستان کوتاه)
- تالار دانشکده هنر های زیبای افغانستان بنام پروفیسور عنایت الله شهرانی نامگذاری شد
- دوبیتی های سرگردان
- آسان سازی تحریم ها، مشروط به عملکرد ایران...
- حقیقت و دروغ در باره حج قرآنی و حج صفیانی ـ مافیایی!
- روز معلم؛ روز تعلیم و تربیت و روز آدمیت را گرامی داریم!
- غالمغال
- 48 ساعت با استاد میر اکبر خیبر