به گزارش روز پنجشنبه (۲۸فروردین) خبرگزاری فارس٬ حدادیان در جمع گروهی از زنان شاعرحوزه علمیهگفته فروغ فرخزاد اگر در دوران کنونی بود «خون شهدا او را با خون خود میبرد٬ چون انصاف داشت.»این مداح به نقل از علی خامنهای گفته فروغ فرخزاد با مرگ ناگهانیاش «عاقبت بهخیر» شد....سعید حدادیان همچنین اضافه کرده «فروغ راهی جز کافهها نداشت و با نادر نادرپور مینشست٬ اما امروز شرایط متفاوت است. قبرهای شهدا هنوز برای شما شاعران زنده است.»
این نظریه پلشت مصادف است با مرگ گابریل گارسیا مارکز، نویسنده برجسته کلمبیایی و برنده جایزه نوبل ادبیات که روز پنجشنبه ۱۷آوریل (۲۸فروردین) در مکزیکو سیتی و در سن ۸۷سالگی درگذشت . گابریل گارسیا مارکز پس از نوشتن مقاله ای در مخالفت با دولت کلمبیا به اروپا تبعید شد. وقتی که کتاب غیر داستانی سفر مخفیانه میگل لیتین به شیلی را در سال ۱۹۸۶نوشت، حکومت دیکتاتوری ژنرال پینوشه ۱۵هزار نسخه از آن را در آتش سوزاند. او به نوشتن آثاری که گرایش به جناح چپ سیاست در آن مشهود بود ادامه داد. او با فرانسوا میتران رییس جمهور سوسیالیست فرانسه در دهه ۱۹۸۰دوستی نزدیکی داشت و مدتها نیز از دوستان نزدیک و حتی نماینده فیدل کاسترو، رهبر سابق کوبا، بود.....
ترڅوبه د غفلت په خوب ویده یی رابیدارشه
په سوداوزیان دی ځان پوه کړه افغانه لږھوښیارشه
ترڅوبه په خپل کورکی د پردیومزدوري کړی؟
د پلار،نیکه په څیردی بیاد خپل وطن بادارشه
ترڅوبه دی دپلار،نیکه پګړۍ د بل په سرږدي؟
د پلار، نیکه پګړۍ ته دی پخپله سزاوارشه
از گذشتههای بسیار دور، زمانی که انسان، با پدیدههای ناشناخته و عجیبْ روبهرو میشد، به دنبال چارهای بود تا راهی برای آرامش روح و رفع نیاز فطری خود به معنویت (ارتباط با آسمان و غیب) و زیبایی (درونی و بیرونی) بیابد، تا این که به تدریج آموخت که از طریق ایینهای پرستش و با توسّل به صوت و کلام و آواهای موزون و ادبیات منظوم (آهنگین)، میتواند به مقصود خود برسد. قدیمیترین آثار مکتوبِ بهجای مانده و نخستین آثار بشر در بین اقوام و ملّتهای مختلف، سرودههای دینی یا حماسی منظوم هستند، مانند: گاتا»های زردشت، بخشی از مزامیر داوود، قصائد سلیمان، بخشهایی از وِدا»ها و اوپانیشاد»های هندیان قدیم، ایلیاد» هُمِر و حماسههای ملّی چین و ژاپن. بعدها، نثر، پس از شعر و با گسترش دانش بشری در دورههای بعد، متداول شده است.
رسول پویان
سحر بی پرده گوید داسـتان شب به گوش دل
فـروریـزد سـکون صخره هسـتان خموش دل
گهرتا درصدف پنهان بوداوج خموشی هاست
ولی چـون پـرگشایـد جلوه می بارد بدوش دل
نمی دانـم چه شـوری سرّ پنهانـم بـه عـالـم زد
زهرسو بشنوم شور و فغان داد و خروش دل
محترم آقای رهپو طرزی،
بخاطر گشايش يک باب تبادل نظر و ديدگاه وهمچنان فهم همه جانبهء اين مقاله تحليلی تان ميخواهم شماری از پرسشها را مطرح نمايم تا با پاسخدهی آن راه نقد ودرک ا ين نوشته متين باز شود:
۱- " مشی " و "مشيانه " به کدام دوره تاريخی مربوط است؟
۲- چه دلايلی وجود دارد که نسب بايد از راه مادر پيگيری شود؟
۳- تساوی مرد وزن از نگاه حقوقی در سرزمين ما تا قبل از تهاجم عربها چه گونه بود؟
۴- کشوری را سراغ داريم که در آن فمينيزم ( زن آزاد خواهی) به همان خطوط۱۱گانه آن که در نوشته شما تبارز يافته است رسيده باشند؟ زيرا در عرصه های گوناگون به ويژه اقتصادی ( تساوی کار، مزد مساوی وغيره ) هنوزهم درجامعه های پيش رفته دشواری های فراوان وجود دارد.
۵- از نگاه شما که مدت طولانی در عرصه های گوناگون پژوهش مينماييد. در کدام يک از نظامها ودوره های تاريخی افغانستان تلاشهای سودمند در اعادهء حقوق زن ومسأله تساوی زن ومرد تحقق يافته است؟
۶- راه بيرون رفت از وضعيت را درکجا می بينيد؟
۷- چه بايد کرد که وضعيت به سود عدالت اجتماعی متحول شود؟
مقالات دیگر...
- سبد انتخاباتی : حزب های کهنه کار، با مخرج مشترک دیدگاه اسلامی
- افغانستان قربانی تقابل قطبهای منطقوی و جهانی
- قرار سبز
- امنيت انتخابات، ناشي از تعامل طالبان با امريكا بوده است
- ( ای خلکو) او ( وطنه ) دوه شعرونه
- از «خرصفتی» مورد نظر عبدالرؤوف لیوال؛ تا «سنگر جهل» مورد نظر استاد میر اکبر خیبر
- دو قطعه شعر به نامهای انقلاب عشق و اهل راز
- پوهندوی شیما غفوری
- سروش غیب
- اهل کتاب